שיטות הוראה שנבחנו

על מנת לגוון את הוראת הנושא, בדקנו אפשרויות שונות, כגון:

  • סיור בגן המדע במכון ויצמן מטרת הסיור היא לזהות את גלגולי האנרגיה במספר מכסימלי של מתקנים. בקישור, מצורף השאלון על פיו התקיים סיור שנערך למורי חט"ב בהשתלמות.
  • ביצוע פרויקטים של התלמידים על נושאים שונים הקשורים באנרגיה.
  • משאל עם של תלמידים בנושא האנרגיה.
  • סיור במפעל "אורמת" ביבנה, המייצר מתקנים לניצול אנרגיה אלטרנטיבית. מפעל ישראלי זה, שנוסד בשנת 1965, מייצר טורבינות הפועלות בטמפרטורות נמוכות, ומפעיל מספר תחנות כוח גיאותרמיות ברחבי העולם. בנוסף פותחו בחברה טורבו-גנרטורים אמינים הפועלים בתנאי סביבה קיצוניים.
  • סיור במפעל "סולל" בבית שמש. זהו המפעל שרכש את חברת "לוז", ומייצר קולטי שמש מתקדמים המסוגלים לחמם את הנוזל המוזרם בהם לטמפרטורה של מאות מעלות. קולטים אלו מתאימים להפעלה גם בארצות שאינן משופעות בקרינת שמש (אירופה הצפונית).
  • סיור במגדל השמש במכון וייצמן מגדל ייחודי בחדשנותו, המאפשר למקד את קרינת השמש ולהגיע לטמפרטורות של מעל 1,000 מעלות. זוהי הזדמנות למורים ותלמידים בחט"ב לראות מקרוב את אחד המחקרים החדשניים בעולם.
  • סיור בטבע (מדעי הסביבה) תצפית בתופעות גיאולוגיות, תחנת טורבינות רוח, מדידת רדיואקטיביות בטבע באמצעות מונה גייגר, היווצרות מזג אוויר ומחזור המים בטבע.
  • בניית מפת מושגים בנושא "מקורות אנרגיה וגילגוליה".
  • עבודה בסדנאות – לאחר לימוד מקורות האנרגיה השונים בהם משתמשת האנושות, עבדו המשתתפים בקבוצות של 3-4 תלמידים בקבוצה, על הנושא: "מקורות האנרגיה של האנושות בשנים 2050 ו 2100".
  • פעילות באינטרנט – חיפוש מידע לגבי נושאים הקשורים באנרגיה. דוגמה לאחת מהפעילויות שבוצעו, מופיעה בקישור הבא (קובץ PDF).
  • פעילות גיליון אלקטרוני – עיבוד נתונים מספריים לגבי צריכת האנרגיה במשק הבית, צריכת האנרגיה במדינת ישראל, וכו'. דוגמה למידע על מדינת ישראל, ניתן למצוא באתר הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.
  • סיור בתחנת הכוח של חברת החשמל (בחדרה אשקלון וכו').
  • איסוף קטעי עיתונות על נושאי דלקים, מחירי אנרגיה, וכו'. איסוף כתבות אלו מדגיש את אקטואליות הנושא. הבעיה של מקורות אנרגיה זמינים לאנושות, תמיד נשארת בכותרות.
  • סיור בבתי הזיקוק לנפט.

 

לעמוד הקודם לחץ כאן לעמוד הבא לחץ כאן