פטל מתמטיקה

פטל מתמטיקה היא סביבת למידה והוראה ממוחשבת, הפועלת בסביבת Moodle שיתופית, ומהווה חלק ממיזם פטל של המחלקה להוראת המדעים במכון ויצמן.

הסביבה מציעה מגוון פעילויות מתמטיות ממוחשבות (בעברית ובערבית), אשר פתוחות למורי מתמטיקה בחטיבת הביניים ובחטיבה העליונה לצורך שילובן בהוראה ולמידה של מתמטיקה בכיתותיהם. הפעילויות קשורות לתוכנית הלימודים בבתי הספר העל-יסודיים ומדגישות היבטים פדגוגיים – דידקטיים בהוראת מתמטיקה. דוגמאות לדגשים כאלה: פתיחה של נושא מתמטי, חקר וגילוי, טיפול בטעויות של תלמידים, תרגול בדרך משעשעת. הפעילויות בנויות כך שהתלמידים מבצעים אותן ומגישים אותן למורה באופן ממוחשב. חלק ניכר מהפעילויות נבדקות באופן אוטומטי. תשובות התלמידים מוצגות למוריהם ואפשר להשתמש בהן:

  • למטרות שונות. למשל, לצורך המשך תכנון ההוראה, או לצורך קבלת תמונת מצב כיתתית.
  • בשלבים שונים בהוראה. למשל, לפתיחה של נושא, לתרגול שוטף ומגוון, להערכה מעצבת או להערכה מסכמת, להעמקה במושגים ורעיונות מתמטיים מרכזיים.
  • בדרכים שונות. למשל, כהמחשה של הנלמד או כבסיס לדיון כיתתי.

סביבת פטל מתמטיקה מאפשרת שיתוף בין מורים, כך שנוסף על מאגר הפעילויות הקיימות כיום, אפשר לשתף פעילויות שהכינו מורים למתמטיקה.

למידה מותאמת אישית

אחת ממטרותיה העיקריות של סביבת פטל היא להנגיש משאבי הוראה ולמידה מתוקשבים, למורה ולתלמיד, בשיטות הוראה שונות ומגוונות, תוך ניתוח והערכה של הלמידה. על בסיס ניתוח ביצועי התלמידים, סביבת פטל מאפשרת להתאים לכל תלמיד ותלמידה נושאי לימוד "בחליפה אישית" ובכך גם לקדם פיתוח מיומנויות של לומד עצמאי. כמו כן סביבת פטל מציעה פעילויות למידה אישית המותאמת לתחום העניין של התלמיד. כך, לדוגמה, יחידת ההוראה בנושא "תערובות" מאפשרת לתלמידים לבחור בעצמם בין ארבעה מסלולים שכל אחד מהם מציג הקשר שונה ללימוד הנושא – אומנות, הנדסה, מזון ותזונה, רפואה וטכנולוגיה. בסופה של יחידת ההוראה מתקיים מבחן מסכם אחיד על מנת לוודא שכל התלמידים הבינו את העקרונות והמושגים הבסיסיים בנושא.

הוראה מותאמת אישית

מורי פטל יכולים ליצור לעצמם, בהתאם לתפיסותיהם הפדגוגיות, רצפי הוראה מתוך מאגר משותף עשיר במשאבים ובמשימות, ובכך להתאים את ההוראה לכיתותיהם, לקבוצות תלמידים, או אף לתלמידים בודדים. לחלופין, סביבת פטל מציעה יחידות הוראה מוכנות המובילות את התלמיד במסלול מסוים על פי רמת הידע הקודם שלו. כך, לדוגמה, יחידת "מארג המזון" כוללת שלושה מסלולי התקדמות שונים המתכנסים בסיום הלמידה לשאלון זהה שכלל תלמידי הכיתה נדרשים לענות עליו.

למידה מותאמת אישית

אחת ממטרותיה העיקריות של סביבת פטל היא להנגיש משאבי הוראה ולמידה מתוקשבים, למורה ולתלמיד, בשיטות הוראה שונות ומגוונות, תוך ניתוח והערכה של הלמידה. על בסיס ניתוח ביצועי התלמידים, סביבת פטל מאפשרת להתאים לכל תלמיד ותלמידה נושאי לימוד "בחליפה אישית" ובכך גם לקדם פיתוח מיומנויות של לומד עצמאי. כמו כן סביבת פטל מציעה פעילויות למידה אישית המותאמת לתחום העניין של התלמיד. כך, לדוגמה, יחידת ההוראה בנושא "תערובות" מאפשרת לתלמידים לבחור בעצמם בין ארבעה מסלולים שכל אחד מהם מציג הקשר שונה ללימוד הנושא – אומנות, הנדסה, מזון ותזונה, רפואה וטכנולוגיה. בסופה של יחידת ההוראה מתקיים מבחן מסכם אחיד על מנת לוודא שכל התלמידים הבינו את העקרונות והמושגים הבסיסיים בנושא.

הוראה מותאמת אישית

מורי פטל יכולים ליצור לעצמם, בהתאם לתפיסותיהם הפדגוגיות, רצפי הוראה מתוך מאגר משותף עשיר במשאבים ובמשימות, ובכך להתאים את ההוראה לכיתותיהם, לקבוצות תלמידים, או אף לתלמידים בודדים. לחלופין, סביבת פטל מציעה יחידות הוראה מוכנות המובילות את התלמיד במסלול מסוים על פי רמת הידע הקודם שלו. כך, לדוגמה, יחידת "מארג המזון" כוללת שלושה מסלולי התקדמות שונים המתכנסים בסיום הלמידה לשאלון זהה שכלל תלמידי הכיתה נדרשים לענות עליו.

הצצה לסביבת פטל מתמטיקה

באפשרותכם להתנסות בכמה פעילויות לדוגמה מתוך סביבת פטל מתמטיקה ולהתרשם מהן. אין צורך ברישום לשם כך. היכנסו לפעילות שבחרתם ולחצו על כפתור "התחלת ניסיון מענה".

האנשים שמאחורי פטל מתמטיקה

ראש צוות פטל מתמטיקה
ד"ר רותי רייז

ליווי אקדמי​
פרופ' בוריס קויצ'ו

חברי צוות הפיתוח בעבר ובהווה (לפי סדר האל"ף-בי"ת)

מיכל אלרן ​

אורלי בולשוב

אהובה מדר

טלי נחמיאס

אמין סבאח

ספא סביחי ​

שחר ראוך

אבישג שרעבי