פטל מדע וטכנולוגיה (מו"ט) לחטיבת הביניים (ז', ח', ט') היא סביבת למידה דיגיטלית מתקדמת המותאמת לנושאי הלימוד במדע וטכנולוגיה, למיומנויות הנדרשות ולפדגוגיה הרלבנטית. הסביבה מאורגנת לפי תוכנית הלימודים בשלושה תחומים: מדעי החומר (כימיה ופיזיקה), תחום הביולוגיה, והקניית מיומנויות והוראה בינתחומית. הסביבה מציעה פעילויות בנושאי החובה (80%) ובנושאי ההרחבה (20%). בסביבת פטל מו"ט חט"ב פועלים מאות מורים ותלמידים, וקיימות הן פעילויות בודדות והן יחידות לימוד (קורסים, רצפי הוראה) שפותחו על פי תוכנית הלימודים.
אחת ממטרותיה העיקריות של סביבת פטל היא להנגיש משאבי הוראה ולמידה מתוקשבים, למורה ולתלמיד, בשיטות הוראה שונות ומגוונות, תוך ניתוח והערכה של הלמידה. על בסיס ניתוח ביצועי התלמידים, סביבת פטל מאפשרת להתאים לכל תלמיד ותלמידה נושאי לימוד "בחליפה אישית" ובכך גם לקדם פיתוח מיומנויות של לומד עצמאי. כמו כן סביבת פטל מציעה פעילויות למידה אישית המותאמת לתחום העניין של התלמיד. כך, לדוגמה, יחידת ההוראה בנושא "תערובות" מאפשרת לתלמידים לבחור בעצמם בין ארבעה מסלולים שכל אחד מהם מציג הקשר שונה ללימוד הנושא – אומנות, הנדסה, מזון ותזונה, רפואה וטכנולוגיה. בסופה של יחידת ההוראה מתקיים מבחן מסכם אחיד על מנת לוודא שכל התלמידים הבינו את העקרונות והמושגים הבסיסיים בנושא.
מורי פטל יכולים ליצור לעצמם, בהתאם לתפיסותיהם הפדגוגיות, רצפי הוראה מתוך מאגר משותף עשיר במשאבים ובמשימות, ובכך להתאים את ההוראה לכיתותיהם, לקבוצות תלמידים, או אף לתלמידים בודדים. לחלופין, סביבת פטל מציעה יחידות הוראה מוכנות המובילות את התלמיד במסלול מסוים על פי רמת הידע הקודם שלו. כך, לדוגמה, יחידת "מארג המזון" כוללת שלושה מסלולי התקדמות שונים המתכנסים בסיום הלמידה לשאלון זהה שכלל תלמידי הכיתה נדרשים לענות עליו.
אחת ממטרותיה העיקריות של סביבת פטל היא להנגיש משאבי הוראה ולמידה מתוקשבים, למורה ולתלמיד, בשיטות הוראה שונות ומגוונות, תוך ניתוח והערכה של הלמידה. על בסיס ניתוח ביצועי התלמידים, סביבת פטל מאפשרת להתאים לכל תלמיד ותלמידה נושאי לימוד "בחליפה אישית" ובכך גם לקדם פיתוח מיומנויות של לומד עצמאי. כמו כן סביבת פטל מציעה פעילויות למידה אישית המותאמת לתחום העניין של התלמיד. כך, לדוגמה, יחידת ההוראה בנושא "תערובות" מאפשרת לתלמידים לבחור בעצמם בין ארבעה מסלולים שכל אחד מהם מציג הקשר שונה ללימוד הנושא – אומנות, הנדסה, מזון ותזונה, רפואה וטכנולוגיה. בסופה של יחידת ההוראה מתקיים מבחן מסכם אחיד על מנת לוודא שכל התלמידים הבינו את העקרונות והמושגים הבסיסיים בנושא.
מורי פטל יכולים ליצור לעצמם, בהתאם לתפיסותיהם הפדגוגיות, רצפי הוראה מתוך מאגר משותף עשיר במשאבים ובמשימות, ובכך להתאים את ההוראה לכיתותיהם, לקבוצות תלמידים, או אף לתלמידים בודדים. לחלופין, סביבת פטל מציעה יחידות הוראה מוכנות המובילות את התלמיד במסלול מסוים על פי רמת הידע הקודם שלו. כך, לדוגמה, יחידת "מארג המזון" כוללת שלושה מסלולי התקדמות שונים המתכנסים בסיום הלמידה לשאלון זהה שכלל תלמידי הכיתה נדרשים לענות עליו.
באפשרותכם להתנסות בכמה פעילויות לדוגמה מתוך סביבת פטל מדע וטכנולוגיה ולהתרשם מהן. אין צורך ברישום לשם כך. היכנסו לפעילות שבחרתם ולחצו על כפתור "התחלת ניסיון מענה".
ראש קבוצת מדע וטכנולוגיה:
ד"ר יעל שורץ
ראש פרויקט פטל מדע וטכנולוגיה:
ד"ר ארנה פליק
כנארי אלהוזייל
ד״ר אושרה אלוני
סטפני ביסמוט
אביבה דוידי
יעל סעדתי
ד״ר ליאורה ביאלר
שרון פרנק
ד״ר סוהיר סחניני
איתי ללזר
פאתנה חיר
ד"ר מרסל פרייליך ז״ל
כל שעליכם לעשות הוא למלא את הפרטים בטופס, ואנחנו נחזור אליכם בהקדם להמשך תהליך ההרשמה.
© כל הזכויות שמורות למחלקה להוראת המדעים, מכון ויצמן למדע