האנשים שמאחורי פטל כימיה
ראש קבוצת הכימיה:
פרופ' רון בלונדר
ראש פרויקט פטל כימיה:
ד"ר שלי ליבנה
פטל כימיה היא סביבה שפותחה במטרה להנגיש למורי הכימיה בתיכון כלים ליישום הוראה ולמידה מותאמות אישית; וכן לתמוך בעבודת צוות של תלמידים, המאפיינת את לימודי הכימיה, בדגש על יחידת המעבדה וההערכה החלופית (30%).
סביבת פטל כימיה הופעלה לראשונה בשנת הלימודים תש"פ על ידי צוות מצומצם של מורים חלוצים, אשר התנסו בשימוש בה ובדקו את יעילותה בכיתותיהם. בשנת הלימודים תשפ"א – "שנת הקורונה" – גדל מאוד מספר המורים שהצטרפו ועברו הכשרה לעבודה בסביבה, כפתרון יעיל לארגון ההוראה והלמידה מרחוק. משנת הלימודים תשפ"ב, סביבת פטל כימיה מלווה מאות מורים בשגרת ההוראה היומיומית, בכיתה ומחוץ לה.
מגוון פעילויות אינטראקטיביות פותחו במסגרת קבוצת הכימיה במחלקה להוראת המדעים במכון ויצמן למדע, זאת בשיתוף עם מורי כימיה מרחבי הארץ. בין כלל הפעילויות חשוב לציין מאגרי שאלות ומשימות דיאגנוסטיות לקידום הוראה מותאמת אישית. השאלות מאפשרות לאבחן את מצב הידע של התלמיד, ומלוות בהצעות למהלכי הוראה מותאמים לתוצאות האבחון. מורים יכולים לערוך את הפעילויות השונות בקלות ובמהירות, ואף ליצור בעצמם פעילויות חדשות ולשתף אותן עם מורים עמיתים.
הפעילויות השונות המוצעות למורי הכימיה משלבות פרקטיקות מדעיות אותנטיות, ומקרבות בין התלמידים לבין מדע עכשווי. צוות הפיתוח, הכולל מורות מנוסות לכימיה, מוסיף למאגר מעבדות ממוחשבות, בחינות ופעילויות אינטראקטיביות בנושאי הליבה, כמו גם שאלות חדשניות המשלבות גרפים וכתיבה כימית ומאפשרות בדיקה אוטומטית.
פטל כימיה משקפת למורה, בזמן אמת במהלך ההוראה, את מצבם של הלומדים בכיתה בהתייחס לרמת הבנתם, תפקודם והצלחותיהם במטלות השונות.
מגוון פעילויות אינטראקטיביות פותחו במסגרת קבוצת הכימיה במחלקה להוראת המדעים במכון ויצמן למדע, זאת בשיתוף עם מורי כימיה מרחבי הארץ. בין כלל הפעילויות חשוב לציין מאגרי שאלות ומשימות דיאגנוסטיות לקידום הוראה מותאמת אישית. השאלות מאפשרות לאבחן את מצב הידע של התלמיד, ומלוות בהצעות למהלכי הוראה מותאמים לתוצאות האבחון. מורים יכולים לערוך את הפעילויות השונות בקלות ובמהירות, ואף ליצור בעצמם פעילויות חדשות ולשתף אותן עם מורים עמיתים.
הפעילויות השונות המוצעות למורי הכימיה משלבות פרקטיקות מדעיות אותנטיות, ומקרבות בין התלמידים לבין מדע עכשווי. צוות הפיתוח, הכולל מורות מנוסות לכימיה, מוסיף למאגר מעבדות ממוחשבות, בחינות ופעילויות אינטראקטיביות בנושאי הליבה, כמו גם שאלות חדשניות המשלבות גרפים וכתיבה כימית ומאפשרות בדיקה אוטומטית.
פטל כימיה משקפת למורה, בזמן אמת במהלך ההוראה, את מצבם של הלומדים בכיתה בהתייחס לרמת הבנתם, תפקודם והצלחותיהם במטלות השונות.
באפשרותכם להתנסות בכמה פעילויות לדוגמה מתוך סביבת פטל מתמטיקה ולהתרשם מהן. אין צורך ברישום לשם כך. היכנסו לפעילות שבחרתם ולחצו על כפתור "התחלת ניסיון מענה".
ראש קבוצת הכימיה:
פרופ' רון בלונדר
ראש פרויקט פטל כימיה:
ד"ר שלי ליבנה
אהוד אבירן
חלי בוכריס
ד”ר שרון גלר
טל הירש שמח
דפנה ים
ד”ר יעל פלדמן מגור
ד”ר ראיד שורוש
שרית שמאי
כל שעליכם לעשות הוא למלא את הפרטים בטופס, ואנחנו נחזור אליכם בהקדם להמשך תהליך ההרשמה.
סביבות התוכן פטל מופעלות על ידי המחלקה להוראת המדעים במכון ויצמן למדע בהתאם לתנאי השימוש הקבועים בהן. התכנים פותחו על ידי מומחי המחלקה ("בדיקת צוות פטל") ועל ידי מורים ("בדיקת עמיתים"). בנוסף, הסביבות כוללות הצעות של מורים לפעילויות שונות ("מורים מציעים") וקישורים לאתרים חיצוניים נבחרים. האחריות על התכנים בסביבות פטל היא של המחלקה להוראת המדעים ו/או של כותבי התכנים, ו/או של האתר החיצוני, לפי העניין, כמפורט בתנאי השימוש. מומלץ להפעיל שיקול דעת בהחלטה כיצד לעשות שימוש בתכנים השונים ולקרוא בעיון את תנאי השימוש באתר.
לצורך קידום הוראת המדעים בישראל, חוקרי המחלקה להוראת המדעים עושים שימוש מחקרי בנתונים המצטברים בסביבות פטל והכל בהתאם לכללי אתיקה רלוונטיים ומדיניות הפרטיות של האתר.
© כל הזכויות שמורות למחלקה להוראת המדעים, מכון ויצמן למדע