פטל להוראה ולמידה מותאמת אישית (Personalized Teaching and Learning) כוללת סביבות למידה ייעודיות לכל אחד מששת מקצועות המדעים – פיזיקה, כימיה, ביולוגיה, מתמטיקה, מדעי המחשב, מדע וטכנולוגיה בחטיבת הביניים – שמטרתן קידום הוראה ולמידה של מדע ומתמטיקה בבתי ספר תיכוניים ובחטיבות ביניים, בהתאמה אישית לידע של כל לומד ולומדת בכל נקודת זמן. סביבת פטל היא תוצר פיתוח משותף של מדעני המחלקה להוראת המדעים במכון ויצמן למדע ומפתחי תוכנה ומורים נבחרים מרחבי הארץ. היא זמינה לבתי ספר ומורים ללא עלות, ומבוססת על פלטפורמת מוּדל (Moodle) הקיימת ברוב בתי הספר בארץ, ובכללם בתי הספר אשר משתמשים בתוכנת המשו"ב.
סביבת פטל מציעה מאגר משותף של תכנים אינטראקטיביים איכותיים המותאמים לתוכנית הלימודים במקצועות שבה. מורים המצטרפים לפטל מקבלים סביבה אישית משלהם, שבה הם יכולים לנהל את ההוראה והלמידה בעבור כל אחת מכיתותיהם: לבנות לעצמם רצפי הוראה המותאמים לתלמידים באמצעות אימוץ תכנים ופעילויות מתוך המאגר המשותף, ולקבל תמונת מצב בזמן אמת על ביצועי התלמידים בהתייחס להבנת מטלות, תפקוד והצלחה בהן.
סביבת פטל מציעה מאגר משותף של תכנים אינטראקטיביים איכותיים המותאמים לתוכנית הלימודים במקצועות שבה. מורים המצטרפים לפטל מקבלים סביבה אישית משלהם, שבה הם יכולים לנהל את ההוראה והלמידה בעבור כל אחת מכיתותיהם: לבנות לעצמם רצפי הוראה המותאמים לתלמידים באמצעות אימוץ תכנים ופעילויות מתוך המאגר המשותף, ולקבל תמונת מצב בזמן אמת על ביצועי התלמידים בהתייחס להבנת מטלות, תפקוד והצלחה בהן.
המשוב השוטף המוצג למורים מאפשר להם להתאים את רצפי ההוראה באופן מושכל ומבוסס נתונים, ולכוון את התלמידים לחומרי הלמידה המתאימים לרמת הידע שלהם. בכך, סביבות פטל מאפשרות הלכה למעשה הוראה ולמידה מותאמות אישית.
סביבת פטל מאפשרת למורים לעצב לעצמם רצפי הוראה המותאמים לכיתותיהם, על ידי אימוץ והתאמה של תכנים מהמאגר השיתופי, או הוספת תכנים מקוריים שפיתחו בעצמם. סביבת פטל אף מאפשרת למורים לבסס את החלטותיהם על ניתוח אוטומטי של ביצועי התלמידים. באמצעות סביבת פטל, מורים יכולים לשתף את עמיתיהם ברחבי הארץ בתובנות ובפעילויות מוצלחות, כמו גם ללמוד מניסיונם של מורים אחרים.
המיזם מעמיד לרשות מורים מאגרים שיתופיים של תכנים דיאגנוסטיים וחומרי למידה אינטראקטיביים איכותיים, המפותחים באופן שוטף במחלקה להוראת המדעים במכון ויצמן למדע, בקהילות המורים, במרכזי המורים ועל ידי המורים עצמם.
במסגרת המיזם מפותחות ונחקרות תוכניות להטמעת הוראה ולמידה מותאמות אישית בסביבה עתירת טכנולוגיה. על בסיס תוכניות אלו מוצעות למורים הכשרות והתנסויות שונות בסביבת פטל במטרה לתמוך בהם ביישום הוראה מותאמת אישית בכיתות.
סביבת פטל מאפשרת למורים לעצב לעצמם רצפי הוראה המותאמים לכיתותיהם, על ידי אימוץ והתאמה של תכנים מהמאגר השיתופי, או הוספת תכנים מקוריים שפיתחו בעצמם. סביבת פטל אף מאפשרת למורים לבסס את החלטותיהם על ניתוח אוטומטי של ביצועי התלמידים. באמצעות סביבת פטל, מורים יכולים לשתף את עמיתיהם ברחבי הארץ בתובנות ובפעילויות מוצלחות, כמו גם ללמוד מניסיונם של מורים אחרים.
המיזם מעמיד לרשות מורים מאגרים שיתופיים של תכנים דיאגנוסטיים וחומרי למידה אינטראקטיביים איכותיים, המפותחים באופן שוטף במחלקה להוראת המדעים במכון ויצמן למדע, בקהילות המורים, במרכזי המורים ועל ידי המורים עצמם.
במסגרת המיזם מפותחות ונחקרות תוכניות להטמעת הוראה ולמידה מותאמות אישית בסביבה עתירת טכנולוגיה. על בסיס תוכניות אלו מוצעות למורים הכשרות והתנסויות שונות בסביבת פטל במטרה לתמוך בהם ביישום הוראה מותאמת אישית בכיתות.
כל שעליכם לעשות הוא למלא את הפרטים בטופס, ואנחנו נחזור אליכם בהקדם להמשך תהליך ההרשמה.
סביבות התוכן פטל מופעלות על ידי המחלקה להוראת המדעים במכון ויצמן למדע בהתאם לתנאי השימוש הקבועים בהן. התכנים פותחו על ידי מומחי המחלקה ("בדיקת צוות פטל") ועל ידי מורים ("בדיקת עמיתים"). בנוסף, הסביבות כוללות הצעות של מורים לפעילויות שונות ("מורים מציעים") וקישורים לאתרים חיצוניים נבחרים. האחריות על התכנים בסביבות פטל היא של המחלקה להוראת המדעים ו/או של כותבי התכנים, ו/או של האתר החיצוני, לפי העניין, כמפורט בתנאי השימוש. מומלץ להפעיל שיקול דעת בהחלטה כיצד לעשות שימוש בתכנים השונים ולקרוא בעיון את תנאי השימוש באתר.
לצורך קידום הוראת המדעים בישראל, חוקרי המחלקה להוראת המדעים עושים שימוש מחקרי בנתונים המצטברים בסביבות פטל והכל בהתאם לכללי אתיקה רלוונטיים ומדיניות הפרטיות של האתר.
© כל הזכויות שמורות למחלקה להוראת המדעים, מכון ויצמן למדע