פטל כימיה

אחראית הפרויקט: ד"ר שלי ליבנה
צוות הפרויקט (לפי א"ב): אהוד אבירן, חלי בוכריס, ד"ר שרון גלר, טל הירש-שמח, שרית שמאי, ד"ר ראיד שורוש

 

פטל היא סביבה מתוקשבת להוראת הכימיה שמפותחת בקבוצת הכימיה במכון ויצמן ונועדה לתת מענה מותאם אישית לתלמידי הכימיה. כימיה אתכם כל הזמן - קורס פטל כימיה (הגדל)

הסביבה פותחה במטרה להנגיש למורים כלים להוראת הכימיה בגישה של הוראה ולמידה מותאמות אישית, כאשר מוקד מרכזי נוסף הוא עבודת תלמידים בצוותים המאפיינת את לימודי הכימיה, בדגש על יחידת המעבדה וההערכה החלופית (30%).

במסגרת קבוצת הכימיה במחלקה להוראת המדעים במכון ויצמן למדע, פותחו מאגרים ייחודיים של שאלות ומשימות דיאגנוסטיות לאבחון מצב הידע של התלמיד והצעות למהלכי הוראה המותאמים למידע שנאסף. הוראה מותאמת אישית נוצרת תוך שימוש במאגרים אינטראקטיביים של שאלות דיאגנוסטיות לאבחון מצב הידע של התלמיד והצעות למהלכי הוראה המותאמים למידע שנאסף.

התכנים בסביבה מתבססים על שני מקורות עיקריים: חומרים קיימים שפותחו בעבר ע"י מורים, קהילות ומרכזי המורים; וכן פיתוח של חומרים עדכניים ע"י מורים נחשונים ובמסגרת תכניות להתפתחות מקצועית של מורים, שפותחו כדי להכשיר אותם להשתמש במאגרים האלה ולשלבם במהלכי ההוראה שלהם.

בימים אלה אנו עסוקים בפיתוח חומרי למידה חדשים, תרגום פעילויות לערבית ובדיקה של חומרי למידה שמורים מעלים למאגר המשותף. אנו גם רואים חשיבות גדולה ללוות את המורים שעושים את צעדיהם הראשונים במערכת. לצורך כך אנו מפתחים תדריכים כתובים וגם מלווים בסרטוני הדרכה.

קישור לדף הכימיה במיזם פטל

הצטרפות לפטל כימיה

מורים רבים מבקשים להצטרף למערכת. מאחר ומדובר במערכת מורכבת, על מנת לקבל גישה למערכת יש צורך לעבור סדנה מקצועית או השתלמות המעניקה ארגז כלים בסיסי למורה, מה שמאפשר גם יכולות עריכה של חומרי הלימוד, וגם התנהלות נכונה בפן הקהילתי והפדגוגי של הוראה באמצעות פטל.

בקיץ תש"פ התקיימה השתלמות בלמידה מרחוק שכללה 90 מורים מכל רחבי הארץ, ועם פתיחת שנת הלימודים תשפ"א עברה הכשרת המורים לקהילות כימיה קל"ב ברחבי הארץ, עם כ-250 מורים המקבלים הכשרה ממובילי פטל בקהילה. בקיץ תשפ"א התקיימה סדנה מקצועית קצרה ל-50 מורים נוספים.

בקרוב נפרסם פרטים על השתלמויות שנתיות והסבר על שילוב פטל בקהילות קל"ב בשנת תשפ"ב.