יחידת לימוד בנושא בקרת ביטוי גנים ברמת הרנ"א
מטרת היוזמה: הטמעה של חשיבה תהליכית ברמה המולקולרית (רמת המיקרו) תוך הרחבה והעשרה של הידע בנושא בקרת ביטוי גנים ברמת הרנ"א ביצורים אאוקריוטיים בקרב תלמידי ביולוגיה בחטיבה העליונה, באמצעות משימת אורינות מדעית, הבנייה של ידע תיאורטי בגנטיקה ותוך התנסות בפתרון בעיות מקוריות.
דגם הוראה להבניית מיומנות ניסוח שאלת חקר בהוראת הביולוגיה בחטיבה העליונה
היוזמה עוסקת בלימוד והבניית מיומנות ניסוח שאלות חקר דרך ניתוח שאלות מחקר המנוסחות בקטעי מחקר מדעיים בבחינת הבגרות בביולוגיה. שאלות המחקר הן האם ניתוח וזיהוי של שאלות חקר בקטעי מחקר מדעיים מעובדים בביולוגיה יכול לקדם את התלמידים ברכישת מיומנות ניסוח שאלות חקר? האם זיהוי וניתוח של שאלות חקר יכולים להוביל לשיפור ולפיתוח עמדותיהם של התלמידים בניסוח שאלות בכלל? האם הבחירה בקטעי מאמר מדעיים תרמה להבניית המיומנות של ניסוח שאלת חקר אצל התלמידים לעומת הדרך הרגילה בה תלמידים שואלים שאלות חקר?
שיפור מיומנויות עיבוד והבנת מגמות גרף
מטרת היוזמה: פיתוח כלי הוראה שיביאו לשיפור במיומנויות עיבוד והבנה של מגמות גרף בקרב תלמידי מגמת ביולוגיה, שנתקלים בצורך לפענח גרפים במסגרת לימוד נושאי הליבה, נושאי ההרחבה, עיבוד נתוני מעבדה, עבודת ביודע או ביוחקר וניתוח מאמר מחקרי. בחלק לא מבוטל מהמקרים תלמידים מתקשים לפענח גרפים או מפרשים אותם בצורה לא נכונה, דבר המשפיע על היכולת שלהם להתמודד עם המשימות שבהקשרן מוצג הגרף.
שיפור מיומנויות עיבוד והבנת מגמות גרף
מטרת היוזמה: פיתוח כלי הוראה שיביאו לשיפור במיומנויות עיבוד והבנה של מגמות גרף בקרב תלמידי מגמת ביולוגיה, שנתקלים בצורך לפענח גרפים במסגרת לימוד נושאי הליבה, נושאי ההרחבה, עיבוד נתוני מעבדה, עבודת ביודע או ביוחקר וניתוח מאמר מחקרי. בחלק לא מבוטל מהמקרים תלמידים מתקשים לפענח גרפים או מפרשים אותם בצורה לא נכונה, דבר המשפיע על היכולת שלהם להתמודד עם המשימות שבהקשרן מוצג הגרף.
עריכת ביוחקר כיתתי באמצעות למידה שיתופית בסביבת WIKI
מטרת היוזמה לבחון את יעילותה של הלמידה השיתופית בפלטפורמת WIKI, ליצירת דיאלוג וחווית למידה משמעותית של תלמידי הביולוגיה בהכנת מטלת החובה הנדרשת כחלק מבחינת הבגרות, וכן לבדוק עמדת התלמידים לגבי עבודה שיתופית בכלל ולמידה בעזרת ה-WIKI בפרט.
מיומנויות הארגומנטציה: ככלי להתמודדות עם הקונפליקט שבין אבולוציה ובריאה וכדגם להתמודדות עם נושאים סוציו-מדעיים
העבודה עוסקת בשאלות המחקר: האם למידת המיומנות של טעינת טיעון (ארגומנטציה) בכיתה שיפרה את יכולת טעינת הטיעון של התלמידים? האם היא שיפרה את השימוש בידע מדעי בנימוקים? האם למידת נקודות המחלוקת שבין אבולוציה ובריאה, כמו גם החשיפה לדרכים השונות שבהן היהדות הדתית מתמודדת עם נקודות מחלוקת אלה שיפרו את יכולת הטיעון בנושא זה? האם בעקבות לימוד עקרונות האבולוציה ודרכי ההתמודדות עם הקונפליקט לכאורה, ניתן להבחין בשינוי תפיסתי ועמדתי כלפי האבולוציה?
השפעת החשיפה להוראה מפורשת של חשיבה תהליכית על תפיסתם וביצועיהם של תלמידים ועל תפיסת ההוראה ויישומה אצל מורים
מטרת העבודה לבחון השפעתן של תבניות ההוראה התהליכית על ההבנה ועל צורת החשיבה של התלמידים הנחשפים אליה. מטרה נוספת היא בחינת השפעתה של תבנית ההוראה על רמת המודעות של המורים להוראה מפורשת של מיומנויות ועל צורת ההוראה שלהם.
שיפור ההבנה והזכרון באמצעות כרטיסיות למידה (Flash Cards)
מטרת העבודה לבחון את כרטיסיות הלמידה ככלי להבניית ידע. שאלת המחקר היא: האם כרטיסיות הלמידה משמשות כלי המסייע בהבנת הנושא הנלמד? האם הן מסייעות בשליפת מידע מהזכרון לטווח ארוך? וכן האם משמשות למטרות משניות: פיתוח חשיבה רפלקטיבית ומטה-קוגניטיבית, למידת אסטרטגיות חשיבה מסדר גבוה ע"י הגדרת מושגים, זיהוי רכיבים וקשרים, מפת מושגים, השוואה, מיון, הסקה, מיזוג וקישור הנושא לעקרונות ביולוגיים.
למידה שיתופית באמצעות פייסבוק
מטרת העבודה לבדוק את הלמידה דרך פייסבוק ככלי המאפשר במה לפיתוח שיח לימודי מקדם למידה. שאלת המחקר: היא אילו שימושים לימודיים מתקיימים דרך הפייסבוק, מהם מאפייני השיח והאם הם מקדמים למידה משמעותית?
השפעת הוראת עמיתים בביולוגיה על תהליך הלמידה
העבודה עוסקת בשאלה: האם ניתן לקדם למידה משמעותית בנושא אקולוגיה באמצעות הנחיית עמיתים? רעיון המחקר הוא הוראה של תלמידים משכבה גבוהה המלמדים תלמידים משכבה נמוכה יותר בתחום הביולוגיה, דרך דיונים, הסברים וביצוע מטלה. זאת במטרה לגרום לתלמידים להיות מעורבים בלמידה משמעותית ופעילה דרך הוראת עמיתים ועבודה בקבוצות. תפקיד המורה לפתח סביבות למידה המזמנות פיתוח מיומנויות קוגניטיביות.
Page 43 of 60 «...2030404142434445...»