למידה שיתופית דרך בניית דגם ככלי להבניית ידע
עבודת המחקר עוסקת בלמידה שיתופית שמתייחסת לאינטראקציה בין הפרט לסביבה. למידה שיתופית מאפשרת לכל לומד לבטא את עצמו בתוך קבוצה ומאפשרת לו ליצור קשרים חברתיים עם אותה קבוצה בו זמנית. בממצאים השונים שנאספו במחקר, ניתן למצוא הוכחות משמעותיות לכך שמידת ההבנה של התלמידים השתפרה בעקבות הלמידה השיתופית.
הקניית מיומנויות ניסוח שאלת חקר דרך ניתוח תוצאות ניסוי
העבודה עוסקת במחקר של הקנית מיומנויות ניסוח שאלת חקר דרך ניתוח תוצאות ניסוי, שבאמצעותה – התלמיד ירכוש מיומנויות לנסח שאלת חקר טובה שמתבססת על בנית קריטריונים לניסוחה שמתבססת על תהליך או תופעה ביולוגית שזהה אותה התלמיד מתוך הניסוי. התוצאות מראות שהתלמידים הצליחו לבנות הקריטריונים הנכונים לניסוח שאלת חקר טובה ומקיפה, המאפשרת תכנון נכון של ניסוי בהמשך שיתן מענה לשאלות חקר.
השפעת המעורבות של הלומד בפיתוח קריטריונים להערכת שאלת חקר על שיפור מיומנות ניסוח שאלת חקר ועל תהליך הלמידה
המטרה העיקרית של פיתוח זה היא לשפר את מיומנות ניסוח שאלת חקר אצל התלמידים שיתופם בקביעת קריטריונים להערכת שאלת חקר. ממצאי המחקר מוכיחים ששיתוף התלמידים בקביעת קריטריונים להערכת שאלת חקר תורם לשיפור מיומנות ניסוח שאלת חקר אצל התלמידים. שיתוף התלמידים בתהליך ההערכה הוכח כמקדם למידה משמעותית.
הוראת חשיבה ביקורתית באמצעות שוליינות קוגניטיבית
העבודה עוסקת בפיתוח חשיבה בקרתית אצל תלמידים אצל תלמידים באמצעות שוליינות קוגניטיבית. השיעורים הועברו במסגרת הוראת יחידת ההזנה בכיתות ט'. הופקו שלושה תוצרים. כל תוצר הופק בשלב אחר של השוליינות הדגמה, אימון ודהייה – ( modeling, coaching and fading out .) במהלך הפקת התוצרים התבקשו התלמידים לקרוא חומר רב ולברור מתוכו מידע מתאים ואמין. בשלב זה פותחה ותורגלה החשיבה הביקורתית בתהליך בחירת המידע.
הבניית ידע באמצעות הערכת אנימציות בנושא: גרעין התא וייצור חלבונים
המחקר בדק את התרומה של הערכת אנימציות ככלי להבניית ידע. המטרה העיקרית של מחקר זה היא ללמד את הנושא בדרך שונה מהדרך המסורתית, וזה באמצעות אנימציות שיכולות להמחיש לתלמידים נושא מופשט כמו נושא "מבנה הדנ"א וייצור חלבונים". עבודת המחקר עסקה בעיקר בהפעלת התלמידים, שהפעילו חשיבה ביקורתית בבחירת האנימציות השונות ולימוד הנושא באמצעותן, לצד למידת התלמידים לא רק דרך הצפייה באנימציה אלא גם בהערכתה.
הוראת נושא אימונודיאגנוסטיקה (שיטות המבוססות על סימון אנטיגנים ונוגדנים) בשיטת PBL – Problem Based Learning
התלמיד לומד נושא חדש ע"י פתרון בעיות שונות, תוך הדגשת חשיבות הבניית הידע והקניית מיומנויות חקר ופתרון בעיות. בעבודה מודגמת השיטה דרך הוראה הנושא אימונודיאגנוסטיקה.
ייצוג ידע ככלי למידה של רעיונות מרכזיים בביולוגיה
מטרת העבודה להגדיר את המושג מיומנויות למידה מסוג ייצוג ידע מדעי, זאת על מנת שהתלמידים יעשו שימוש נכון בייצוגי הידע ויבנו ידע דרך ייצוגי ידע.
למידת מבנה דנ"א באמצעות התחקות אחר תהליך המחקר לגילוי הדנ"א
מטרת העבודה: הקניית למידת תוכן ומסקנת מחקר דרך התחקות היסטורית אחר המחקר והחוקרים עצמם בנושא גילוי מבנה הדנ"א. לאורך כל הלמידה התלמיד מפעיל עמדה שיפוטית, צובר ידע, עוקב אחר השתלשלות העניינים ואף מתנסה בעצמו בחלק מרכיבי המחקר. המטרה העיקרית היא ליצור מעורבות רגשית אצל התלמיד, לצד סקרנות אינטלקטואלית, ובכל להוביל ללמידה משמעותית של ידע, למרות שתוכנו עלול להיות תלוש, קשה ואף משעמם.
מערכי הטמעה בכיתה לנושא האנזימים ע"י שילוב מגוון של שיעורים ופעילויות למידה לתלמיד
מטרת היוזמה להגשים הבנה משמעותית, בקרב תלמידים שבחרו ללמוד ביולוגיה ברמה של 5-3 יח"ל, של עקרונות ותכנים ביולוגיים מרכזיים בנושא האנזימים בדגש על נושא השפעת ריכוז הסובסטרט על קצב פעילות האנזים, דרך הוראה מגוונת שתכלול מגוון פעילויות תוך שילוב הוראה מתוקשבת המתבססת על אנימציות וסימולציות מובחרות ומעובדות בהתאם למטרות.
מערכי הטמעה לנושא האנזימים ע"י שילוב מגוון של שיעורים ופעילויות למידה לתלמיד
מטרת היוזמה להגשים הבנה משמעותית, בקרב תלמידים שבחרו ללמוד ביולוגיה ברמה של 5-3 יח"ל, של עקרונות ותכנים ביולוגיים מרכזיים בנושא האנזימים בדגש על נושא השפעת ריכוז הסובסטרט על קצב פעילות האנזים, דרך הוראה מגוונת שתכלול מגוון פעילויות תוך שילוב הוראה מתוקשבת המתבססת על אנימציות וסימולציות מובחרות ומעובדות בהתאם למטרות.
Page 42 of 60 «...1020304041424344...»