הכנס השנתי הארצי המקוון של מורי הפיזיקה

יום חמישי, כ"ב בניסן תש"ף, 16 באפריל 2020
תוכנית הכנס

דברי פתיחה וברכות | 09:30 - 09:00

מורים יקרים,

ברוכים הבאים לכנס הארצי של מורי הפיזיקה

אתם מוזמנים להצטרף לכנס באמצעות ZOOM.
מומלץ להתקין ZOOM במחשב או את האפליקציה המתאימה לטלפון הנייד ולבדוק את הרמקולים שברשותכם לפני תחילת הכנס.

ביום הכנס ימצא כאן כפתור "להשתתפות בכנס״.
לאחר רישום פרטיכם ישלח אליכם בדוא״ל אישור הרשמה ויתאפשר לכם להיכנס למושבי הכנס ב-ZOOM.

פרופ׳ ירון להבי

מכון ויצמן למדע,
מנהל המרכז הארצי למורי הפיזיקה

ד״ר צביקה אריכא
וד״ר אורנה בלומברגר

משרד החינוך,
מפמ״ר פיזיקה ובמעמד מפמ״ר פיזיקה

פרופ׳ ישראל בר יוסף

מכון ויצמן למדע,
יו״ר ועדת המקצוע בפיזיקה

ד״ר גילמור קשת-מאור

משרד החינוך, מנהלת אגף א׳ למדעים המזכירות הפדגוגית

מושב פרס עמוס דה-שליט | 11:00 - 09:30

מנחה: פרופ׳ עידית ירושלמי, מכון ויצמן למדע

הרצאה לזכרו של פרופ׳ עמוס דה-שליט
סימטריה- בין פיזיקה למתמטיקה
פרופ׳ אהוד דה-שליט

האוניברסיטה העברית בירושלים

10:20 - 09:30

טקס הענקת פרס עמוס דה-שליט
למורה המצטיין ולמורה המצטיינת

11:00 - 10:20

הפסקת קפה, ביתית | 11:15 - 11:00

מושבים מקבילים לפני הצהריים

סבב 1 - 11:45 - 11:15

הופכים את הלמידה מרחוק לקרוב: נדון בשאלה מהם המרכיבים העיקריים הנחוצים בשיעור מקוון באמצעות מספר דוגמאות, תוך שימוש ב"כרטיסי כניסה" ועוד

קובי שוורצבורד

עמית יוסוביץ: "מדידה מרחוק באמצעות direct measurement videos" – אציג
התנסות במדידה באמצעות סרטוני וידאו. פעילות שניתן לשלוח לתלמידים ללמידה מרחוק באמצעות סרטוני וידיאו בהילוך איטי
עליזה רוט: "הגבלת שני מטרים? לא בחדרים המקוונים – ניסוי מעבדה בנפרד, אך יחד בימים של הוראה מקוונת" – אתאר פעילות שכוללת ניסוי אישי של כל תלמידה בבית, עבודה בקבוצות קטנות בחדריzoom  ריכוז תוצאות ולימוד כיתתי

עמית יוסביץ׳
עליזה רוט

פרויקטים בפיזיקה בגישה חוקרת

פתחי שלבי

גילית פורת ומיכל ולטר: "בעיניים פקוחות" – נציג שתי פעילויות שניתן לשלב בתחילת רצף הלמידה באלקטרוסטטיקה, מבוא וחוק קולון בעזרת גאוגברה והתנסות באמצעים הזמינים בכל בית
מיטל הנס: "מרעננים זיכרון" – סוף השנה הגיע, התלמידים "שכחו אלקטרוסטטיקה" … נציג דוגמא לשיעור לרענון הנושא

גילית פורת, מיכל וולטר ומיטל הנס

אנטרופיה כמדד לאופי של תהליכים פיסיקליים וכלי לטיפול בתפיסות שגויות. דוגמאות של חום וקול

אלכסנדר וולפסון

נציג את הפעילות הגנרית "הפיזיקה של הסרטון" לניתוח שיטתי של סרטון המתאר תופעה פיזיקאלית  ופעילות "נכון/לא נכון"  בהקשר של הדמייה.  נציע דרכים לשימוש מקוון בפעילויות

אסתר בגנו, חנה ברגר אסתי מגן וקורינה פולינגר

סבב 2 - 12:15 - 11:45

אציג דוגמאות להוראה מקוונת איטראקטיבית. באופטיקה: עדשות, במכניקה:אנרגיה ותנע ובמגנטיות: מעבר משדה מגנטי לכא"מ מושרה

גלינה פודלוב

למידה פעילה יוצרת ידע. נערוך ניסוי למדידת תאוצת הכובד, נדון ברעיונות ובגישות להוראה מרחוק של פיזיקה בגישה חוקרת: כלים, רעיונות, חומרי למידה

גנאדי אקסלרוד

פיזיקה נגישה לתלמידי הפריפריה: בהרצאה זו אציע דרכים להגביר את המוטיבציה של מורים עתידיים למדעים שלומדים פיזיקה כקורס חובה. בין היתר אציג ניסויים שניתן לבצע עם ציוד וחומרים זמינים בסביבה ביתית

סבינה דבורה סגרה

גילית פורת ומיכל ולטר: בעיניים פקוחות
נציג שתי פעילויות שניתן לשלב בתחילת רצף הלמידה באלקטרוסטטיקה, מבוא וחוק קולון בעזרת גאוגברה והתנסות באמצעים הזמינים בכל בית
מיטל הנס: מרעננים זיכרון
סוף השנה הגיע, התלמידים "שכחו אלקטרוסטטיקה" … נציג דוגמא לשיעור לרענון הנושא

גילית פורת, מיכל ולטר ומיטל הנס

אנטרופיה כמדד לאופי של תהליכים פיסיקליים וכלי לטיפול בתפיסות שגויות. דוגמאות של חום וקול

אלכסנדר וולפסון

זהורית קפאח: המטרות הפדגוגיות שלנו במעשה ההוראה הן רבות. אציג כיצד בחרתי ליישם כמה מהן בלמידה מרחוק.

אסתי מגן: כיצד לדעת בזמן אמת מה התלמידים מבינים?  אתאר שימוש במאגרי שאלות דיאגנוסטיות בפטל במהלך הוראת הנושא כא"מ מושרה

אסתי מגן
וזהורית קאפח

מושב ציוד לימודי וספרי לימוד

12:45 - 12:15

שולמן
רובינשטיין
כרמי אינטרלאב
ענבל ישראל
דלילה
סאקלאב
איטק

ארוחת צהרים, ביתית | 13:30 - 12:45

מושבים מקבילים אחרי הצהריים

סבב 3 - 14:00 - 13:30

במהלך המפגש נתנסה כלומדים בתכנון מהלך הוראה מכוון לומד ולאחר מכן נתחיל בתהליך תכנון שכזה

אבי מרזל

איך ניתן לשלב מעבדות בלמידה מרחוק – בדגש על הכנה לבגרות 5 יחידות

אסנת אלדר

ההצגה תתחלק לשני חלקים: בראשון נתאר ניסוי בית בנפילת גופים וניתוחו באמצעות טרקר במטרה להכריע מי צודק: אריסטו או גליליי. בחלק השני נתאר כיצד ניוטון מכריע בויכוח בין אריסטו לגליליי באמצעות פעילות מידול חישובי של נפילת גופים. הפעילויות מופיעה כיחידת לימוד בפטל "שער לפיזיקה" שכל מורה יכול לקבל קישור אליה

מיכל סיגרון ודוד פרל

אורי ליבנה: " ללמוד א-סינכרונית עצמאית בשגרה ובקורונה" – דוגמה לשיעור על נגדים בטור ומקביל בגוגל פורמס + סימולטור. דיון וטיפול איכותי בטעינה ופריקה של קבל.
עבד מסאלחה: אתר המציג פעילות שמורכבת משלושה חלקים – חלק ראשון עבודה אישית – כולל שאלות סקר ושאלות מובילות . חלק שני עבודה קבוצתית שכולל עדכון תשובות מהחלק האישי וחלק שלישי דיון כיתתי והצגת הפתרון לבעיה

אורי ליבנה
עבד מסאלחה

בואו לצפות בשני פרויקטים נבחרים המוצגים על ידי תלמידי יב והמנחה.

צוותי התלמידים והמנחים

סיפורו של פיזיקאי ישראלי וגילוי היסוד ה-112. יחידה חדשה כאפשרות להערכה חלופית

רחל קנול

סבב 4 - 14:30 - 14:00

במהלך המפגש נתנסה כלומדים בתכנון מהלך הוראה מכוון לומד ולאחר מכן נתחיל בתהליך תכנון שכזה

אבי מרזל

שילוב מעבדות בתוכנית הפיזיקה של חטיבת הביניים

אסנת אלדר

הדגמה מרחוק של ניסויים לבגרות באמצעות ערכות התיכון הווירטואלי

דני עובדיה

״מודלים של האור״- שילוב שיטות הוראה בשיעור מקוון

לריסה שכמן

במושב יציגו מספר מורים את רצפי ההוראה ללמידה מרחוק שעיצבו בסביבת פטל. המושב מיועד למורים המשתמשים בסביבת פטל ובמהלכו ישותפו רצפי ההוראה בסביבת העמיתים

אסף בר יוסף, איליה וינוקור, זיו גבירצר ויונה חלמיש

מה ניתן לעשות בכיתה כדי לעודד יותר בנות ללמוד פיזיקה

רחל קנול, קובי שוורצבורד ודנה קליס-רגב

מושב ציוד לימודי וספרי לימוד

15:00 - 14:30

שולמן
רובינשטיין
כרמי אינטרלאב
ענבל ישראל
דלילה
סאקלאב
איטק

הפסקת קפה, ביתית | 15:30 - 15:00

שיחת מפמ״ר | 16:30 - 15:30

ד״ר צביקה אריכא, מפמ״ר פיזיקה, משרד החינוך
ד״ר אורנה בלומברגר, במעמד מפמ״ר פיזיקה, משרד החינוך