מהם יתרונות השימוש בדוד השמש?

שאלת-השאלות היא, כמובן, האם זה משתלם? המומחים, טוענים שכן. בסקר שנערך כבר לפני שנים, התברר כי ב 95% מן הבתים, תוחלת החיים של מערכת דוד-שמש היא 10 שנים ויותר. מצד שני, החישובים מראים כי ההשקעה הראשונית מוחזרת כבר לאחר כחמש שנים.

מערכת כזאת מקטינה עד מאוד את חשבון-החשמל של המשפחה. לכן החיסכון הוא גם חיסכון לאומי. צורת-חימום זאת היא אחת המעטות מאוד, שאינה כרוכה בזיהום-הסביבה.

מדעני-ישראל שוקדים על שיכלול דודי-השמש (בעיקר – הקולטים), שיהיו יעילים יותר ויאפשרו ניצול מירבי של אנרגיית-השמש. כל שיפור בנצילות מכניס לבעליו של דוד-שמש רווח נוסף, בצורת חיסכון בחשמל. ובצד כל אלה יש גם סיפוק: שוב אין אנו תלויים תלות בלעדית באנרגיה ממקורות מתכלים.

דודי השמש נמצאים כיום על מרבית הגגות של בתי המגורים בארץ. אפשר להבין את דרך התחממות המים בדוד, כאשר פותחים ברז של צינור מים שהיה מונח זמן רב בשמש; מרגישים ברגע הראשון עד כמה המים חמים. הקרינה של השמש פגעה בצינור, נבלעה בו וחיממה אותו, הצינור החם חימם את המים שבתוכו. במונחי אנרגיה נוכל לומר: אנרגית הקרינה של השמש התגלגלה לאנרגית החום שקיבלו המים, ולכן הטמפרטורה שלהם עלתה. מובן שהמים החמים שבצינור שהזכרנו הם מעטים, ומיד באים במקומם מים חדשים וקרים. בדוד השמש המים מתחממים שוב ושוב, כל עוד זורחת השמש, והם נאגרים עד לשימוש.