פעילות 14: פעילות תכנון אסטרטגי וחשיבה לטווח ארוך

ניתן לבצע פעילות תכנון וחשיבה של כל הכיתה, כאשר התלמידים מחולקים לקבוצות, וכל קבוצה מטפלת באחד מהנושאים העקרוניים הקשורים לאנרגיה.

דוגמה לנושא, עליו ניתן לבסס פעילות מסוג זה, היא השאלה:

  • האם ניתן לספק 100% מצרכי האנרגיה של האנושות, באמצעות מקורות אנרגיה מתחדשים?

הפעילות חייבת לכלול היבטים שונים, כגון:

  • מהן הבעיות הטכנולוגיות העומדות בפני הגשמת משימה זאת? – רשת חשמל חכמה המגיעה אל כל הצרכנים, מוני חשמל חכמים, אמצעים לאגירת אנרגיה, התאמת הביקוש להיצע, וכו'
  • מהן הבעיות הפוליטיות, חברתיות, כלכליות, העומדות בפני הגשמת משימה זאת? – תכנון לטווח ארוך, תיאום בין משרדי ממשלה שונים, השקעות בסיסיות ראשוניות, התגברות על חסמים ביורוקרטיים,  התגברות על דעות קדומות (כגון: השפעות סביבתיות), וכו'.
  • כיצד מגוונים את מקורות אספקת האנרגיה? – כדי להיות בלתי תלויים במזג אוויר, צריכה מוגברת, וכו'.

שלבי הפעילות:

  • מחלקים את הכיתה לקבוצות.
  • כל קבוצה בוחרת תת נושא, ומכינה עליו הסבר (במצגת, פוסטר, או כל אמצעי המחשה אחר.
  • אוספים מידע על הנושא.
  • מכינים דיון פומבי, במתכונת הצגת הבעיות והצגת פתרונות שונים.
  • מבצעים סיכום, עם בחירת הפתרונות המועדפים.

כרקע לפעילות, ניתן להיעזר במאמרים מהאינטרנט, ובמאמרים מעיתונות מדעית פופולרית, כגון: בעיתון "סיינטיפיק אמריקן" (Scientific American), העוסקים בבעיה זאת.

 

לעמוד הקודם לחץ כאן לעמוד הבא לחץ כאן