מקור האנרגיה הראשוני וסדרי גודל של אנרגיה

למרות שנראה כאילו הפיזיקה הגרעינית ותורת היחסות, הינם נושאים קשים ומסובכים לתלמידי חטיבת הביניים, כדאי להשקיע בהרצאת אורח של שעתיים על הנושא:

כיצד נוצרת האנרגיה בשמש

בדרך כלל "המורה הממוצע" בחטיבת הביניים, אינו מומחה בתחומים אלו, ולכן נדרשת הרצאת אורח. בהרצאה זו, כמו לדוגמה כזאת שבוצעה בהשתלמות מורי חטיבת ביניים מדימונה, הוסברו מושגים, כגון: גרעין האטום, רדיואקטיביות, ריאקציות שרשרת, ריאקציה גרעינית והשוואתה מבחינה אנרגטית לריאקציה כימית, שקילות המסה והאנרגיה, וכו'.

מספר עובדות מעניינות מההרצאה:

  • השמש מהווה כור מיזוג (היתוך) גרעיני גדול ההופך מסה לאנרגיה.
  • בכל שנייה הופכים 587 מיליון טון מימן, ל 583 מיליון טון הליום, כאשר 4 הטון הנותרים של המסה, הופכים לאנרגיה, על פי הנוסחה המפורסמת שמצא איינשטיין:

E = mc2

  • אנרגיה זו עוברת בדרכה מהשמש לכדור הארץ, 150 מיליון קילומטרים, כאשר היא נעה במהירות האור, שהיא כ 300,000 קילומטרים בשנייה !
  • משך הזמן שקרינה זו מגיעה מהשמש לכדור הארץ, הוא:

150*106 [Km]/300,000 [Km] » 500 [s] » 8 [min]

  • בכל יום, מקבל הצד המואר של כדור הארץ, כמות אנרגיה המקבילה לכ 4,000 טריליון קילוואט שעה (4*1015 [KWh]). לצורך השוואה, צריכת האנרגיה של העולם כולו בשנה, היא כ 100 טריליון קילוואט שעה (1015 [KWh]). אילו ניתן היה לאגור את אנרגיית השמש הנופלת על כדור הארץ, לא היה צורך במציאת פתרונות לאנרגיה חלופית.

המורים גילו עניין רב בהרצאה זו.

 

לעמוד הקודם לחץ כאן לעמוד הבא לחץ כאן