היכן בישראל משתמשים בתאי שמש?

ניתן לראות מתקנים הפועלים באמצעות תאי שמש על כבישים ברחבי הארץ. גם טלפונים להזעקת עזרה, וגם טרמפיאדות לחיילים, מצוידות בלוחות תאי שמש, המספקים את האנרגיה להפעלת תאורה ואספקת חשמל במקום המבודד.

בישראל, עדיין לא נפוץ השימוש בתאי שמש לאספקת חשמל אצל צרכנים פרטיים, פרט למקומות מבודדים.

החל מתאריך 1-7-2008, בו התקבל "חוק הסדר מתקנים פוטו-וולטאיים", עליו ניתן לקרוא באתר משרד התשתיות הלאומיות ובאתר הרשות לשירותים ציבוריים – חשמל, כדאי כלכלית, לצרכן הפרטי בישראל, לחשוב על האופציה של שימוש בתאי שמש לאספקת חשמל ביתית. הסדר זה נועד לעודד צרכנים להשתמש בתאי שמש, ולמכור את החשמל המיוצר לחברת החשמל במחיר גבוה, המסובסד על ידי שאר צרכני החשמל. הסדר זה חל על צרכנים בתעריף ביתי למגורים בלבד בהספק שלא יעלה על 15 קילו-וואט, ועל צרכנים אחרים בהספק מותקן שלא יעלה על 50 קילו-וואט.

ברור, כי עם הפיתוח של מערכות הממקדות את קרינת השמש על תאים פוטו-וולטאיים (CPV = Concentrated Photo-Voltaic), תגדל הכדאיות של השימוש בתאים אלו, גם ללא סבסוד.

מערכות קטנות (כגון מחשבוני כיס), משתמשות בתאי שמש, מכיוון שצריכת החשמל שלהן נמוכה, ומספיק מספר קטן של תאי שמש להפעילן. הן פועלות גם כאשר תאי השמש מוארים על ידי תאורת חדר, ולא רק באור השמש.

כיצד מדינת ישראל יכולה לפתור את בעיית אספקת החשמל לתושבים?

עלות ייצור תאי השמש יורדת בקצב מסחרר (במיוחד לאור הסבסוד שממשלת סין נותנת למפעלים המייצרים אותם) – ראה עמוד 14.

בהחלטת ממשלה, ואכיפת ביצועה, ניתן, תוך שימוש בתאי שמש, בזמן קצר ביותר, ובעלות נמוכה מאוד, יחסית לבניית תחנות כוח חדשות, לפתור את המצוקה של חברת החשמל בישראל, שאינה מסוגלת לספק את כמות החשמל הנדרשת, כמו לדוגמה בקיץ 2012.

לדוגמה, ניתן לבחון את המקרה של גרמניה:

  • גרמניה, ייצרה בתאריך 26-5-2012, 22 גיגהוואט חשמל, באמצעות תאי שמש.
  • כמות חשמל זאת גבוהה פי 2, מכל כמות החשמל המיוצרת במדינת ישראל !!!
  • רק בשנת 2012, הוסיפה גרמניה יכולת ייצור של 7.5 גיגהוואט, באמצעות תאי שמש, ל 14 גיגהוואט שיוצרו באמצעות תאי שמש בסוף 2011.
  • גרמניה, שכמות קרינת השמש בה פחותה בהרבה מכמות קרינת השמש בישראל, החליטה על מתן היתרים בהליך פשוט, לכל אזרח המעוניין להקים בשטחו (על גגות) משטחים של תאי שמש. המדינה חייבה את חברת החשמל לרכוש את כל החשמל מהאזרחים, כאשר אפילו קבעה תעריף מועדף לאנרגיה המיוצרת ממקורות חלופיים. שיטה זאת הוכיחה את עצמה, וכיום כמחצית מכמות החשמל בגרמניה מיוצרת באמצעות תאי שמש. גרמניה מקווה להגיע לייצור של 66 גיגהוואט חשמל בשנת 2030 !
  • גרמניה חייבה את חברת החשמל להתקין מונה חשמל דו-כיווני לכל אזרח שביקש זאת. כאשר תאי השמש על ביתו של האזרח ייצרו חשמל, הוא הועבר לרשת החשמל, ותמורתו הועברה בסוף החודש לאזרח. כאשר האזרח צרך חשמל מרשת החשמל, המחיר ירד מהמחיר של החשמל שהאזרח סיפק למדינה.
  • זמן קבלת האישור להתקנת מערכת סולרית נמדד בגרמניה בימים, כולל החיבור לרשת החשמל !

גם בישראל ניתן, בהחלטת ממשלה, וכפייה של ההחלטה על חברת החשמל (! …), להגיע לתוצאות דומות, ללא החלטות מוזרות על בניית תחנות כוח מזהמות נוספות, כמו אלו הפועלות על פחם.

פעילות מבורכת החלה בחודש מרץ 2015, כאשר על גג כנסת ישראל, החלו להציב שדה סולארי שייצר חשמל בהספק של כ 450 קילוואט (!).

השדה מותקן על גג הכנסת, בשטח של 4650 מטרים מרובעים, ויכלול כ 1400 פאנלים פוטווולטאיים.

אולי פעם, גם חברי הכנסת, היושבים בתוך המשכן, יבינו את הכדאיות הכלכלית של השימוש בתאי שמש להפקת חשמל לאזרחים, ויקלו על השגת האישורים המתאימים …