צוות מוביל: פרופ' רון בלונדר, ד"ר גיורא אלכסנדרון, ד"ר יעל שורץ, ופרופ' ענת ירדן
המחקר העכשווי מסמן כי חינוך מותאם אישית הוא בסיס להתמודדות מוצלחת עם פערים וכי לסביבות מקוונות פוטנציאל רב במתן מענה לשונות לומדים. מטרת המחקר המוצע היא לחקור, לפתח ולהטמיע כלים להוראה ולמידה מקוונת מותאמת אישית, הנותנים מענה לשונות בין לומדי מדע בעל-יסודי. במחקר ייעשה שימוש בסביבת למידה והוראה מותאמת אישית הנמצאת בשלבי פיתוח והפעלה מתקדמים במחלקה להוראת המדעים במכון ויצמן למדע, סביבת פטל (Personalized Teaching and Learning, PeTeL). סביבה זו נבנית במטרה להעצים את יכולותיו של המורה בכיתתו ללמד באופן מותאם לומד. אנו משערים שיכולת סביבת פטל לתת למורה תמונת מצב קוגניטיבית-רגשית-חברתית לגבי כל לומד בכיתתו בזמן אמת, תתמוך בהטמעת גישת הוראה הנותנת מענה לשונות לומדים. בבסיסה של סביבת פטל נמצאת מערכת טכנולוגית של איסוף נתונים בזמן אמת מכל תלמיד בנפרד. על סמך נתונים אלו, המערכת מציגה למורה את תמונת הכיתה ומציעה לו פעילויות מותאמות לכל תלמיד. שיטת המחקר המוצעת משלבת שיטות מחקר כמותניות, שיטות מחקר של כריית מידע (Educational Data Mining, EDM) וכלים סטטיסטיים לניתוח הנתונים. גישת המחקר הכמותנית תעניק יכולת הכללה לממצאי המחקר. המדגם ייצג אוכלוסיות שונות באופן שיאפשר להעריך אם ניתן מענה לשונות לומדים באוכלוסיות מגוונות אלה. המדגם יכלול מורי ותלמידי כימיה וביולוגיה בכיתה י' ומורי מו"ט חט"ב – כיתה ח'. אוכלוסיית המחקר תכלול מורים חברים בקהילות מורים לומדות מכל הארץ, כולל פריפריה, מורים מהחברה הערבית והיהודית, מורים המלמדים בחמ"ד ובממ"ד.
צוות המחקר כולל ארבעה חוקרים מובילים בתחום הוראת המדעים: פרופ' רון בלונדר, ד"ר גיורא אלכסנדרון, ד"ר יעל שורץ, ופרופ' ענת ירדן; המומחים בהוראת כימיה, בשיטות חישוביות לניתוח למידה, בהוראת מדע וטכנולוגיה ובהוראת הביולוגיה, בהתאמה. סביבת פטל משמשת כבסיס למחקרים המבוצעים בשיתוף פעולה בין ד"ר אלכסנדרון והחוקרות השותפות במחקר זה. המחקר ילווה על ידי צוות מומחים טכנו-פדגוגיים שהתמחו באיתור, התאמה, פיתוח והנגשה של טכנולוגיות חינוכיות ותמיכה במורים בשימוש מושכל בטכנולוגיות חינוכיות.
הפרויקט זכה המענק של המדען הראשי של משרד החינוך במסגרת קול קורא מס 202012.\36 מחקר בנושא התאמה אישית של ההוראה המקוונת.