צוות: ורד אדלר, חגית לוי, ענבר חיימוביץ, מירב דינור, שלי רפ ומלכה יאיון
חברי צוות נוספים של פרויקט חדר הבריחה בעבר: רן פלג, דבורה קצביץ ומור מוריה.
דמיינו שיעור בכימיה…כל התלמידים מופיעים בדיוק בזמן, התלמידים עובדים בצוותים, תוך שיתוף פעולה מלא. הם פותרים בעיות בכימיה, עורכים ניסויים ומסתכלים על השעון רק לוודא שנותר להם מספיק זמן לסיים את כל המשימות. מדי פעם משתוקקים לרמז מהמורה, אך נענים ב"אתם בטח תצליחו בלעדי" ואכן זה מה שקורה.
למעשה, זהו תיאור מדויק של שיעורי כימיה בסגנון "חדר בריחה" שתוכננו ונבנו בקבוצת הכימיה במחלקה להוראת המדעים במכון ויצמן ומתרחשים בבתי ספר ברחבי הארץ.
חדר בריחה כימי הוא חדר בריחה לכל דבר ובנוסף עליו להתאים למסגרת של מערכת החינוך. עד כה פותחו שלושה חדרי בריחה מסוג זה, המופעלים בבתי ספר רבים בארץ. (על ההתאמות שנעשו אפשר לקרוא בכתבה בעיתון על-כימיה.) נדרש מאמץ לא מועט מצד המורים והלבורנטים בהפעלת החדר בבית ספר: החל מהשתתפות בחשיפה במכון ויצמן, דרך הרשמה להשאלת הערכה, שינוע הערכה ממכון ויצמן ואליו, ועד פריסת הערכה וניקויה בתום כל שימוש, אך המאמץ משתלם! התגובות של התלמידים גורמות למורים להתאמץ שוב ושוב בהפעלת החדרים הללו.
כדי להגדיל את מספר התלמידים שיכולים להשתתף בפעילות המוצלחת של חדר הבריחה הכימי. פותח חדר בריחה כימי מסגנון "עשה-זאת-בעצמך" בנושא הטבלה המחזורית. (יהיה קישור לכתבה בעל-כימיה). בחדר בריחה זה המשתתפים מתבקשים לפתור תעלומה באופן יסודי מאוד! ועליהם למצוא את הגורם למוות מסתורי. חדר זה שונה מקודמיו שפותחו עד כה, שכן זהו חדר בריחה שמורים יכולים לבנות בעצמם בבית הספר ולא להשאיל מן המכון.
החידות כוללות עובדות מעניינות על היסודות, על השימוש שלהם, על תכונותיהם, כמו גם על מודל מבנה האטום. החדר מתאים לתלמידי כימיה בחטיבת הביניים ובתיכון וקל מאוד להתאימו לתוכן או אוכלוסייה אחרים.
כל ההוראות לבניית החדר והגרפיקה להדפסה פורסמו באתר הארצי למורי הכימיה. בנוסף, על מנת לסייע למורים לבנות את החדר קיימנו סדנאות להכנת ערכה אישית של חדר הבריחה ברחבי הארץ (מכון ויצמן, מודיעין, חיפה, באר שבע, טירה, נצרת, כפר סבא ועוד).
רשימת חדרי הבריחה
נושא | דרך הפעלת החדר |
1. חומצות ובסיסים
2. כימיה בסיסית 3. ננוכימיה (בפיתוח) |
השאלה מהמחלקה להוראת הכימיה במכון ויצמן |
1. הטבלה המחזורית
2. מקורות אנרגיה וגז טבעי (בפיתוח) |
עשה זאת בעצמך |
מקורות אנרגיה וגז טבעי | הפעלה במסגרת תכנית פריזמה, מכון דוידסון |
השימוש בז'אנר הפופולרי של חדרי בריחה, הפך לדרך ייחודית להגברת המוטיבציה בקרב תלמידי הכימיה זה מספר שנים והחל כיוזמה שפותחה במסגרת מרכז המורים לכימיה (מכרז . עד כה כ-3500 תלמידי מגמות כימיה ויותר מ- 700 מורים לכימיה הצליחו לברוח בהצלחה מהחדרים.
וכעת הוא ממשיך ופועל במסגרת מענק של משרד האנרגיה (מכרז 45/2019 )
ובתמיכת מרכז SAERI: Weizmann Sustainability and Energy Research Initiative
רוצים לקרוא עוד על חדר בריחה כימי?
- Peleg, R., Yayon, M., Katchevich, D., Moria-Shipony, M., & Blonder, R. (2019). A lab-based chemical escape room: Educational, mobile, and fun! Journal of Chemical Education. 96(5), 955-960. doi:10.1021/acs.jchemed.8b00406
- Yayon, M., Rap, S., Adler, V., Haimovich, I., Levy, H., & Blonder, R. (2020). Do-It-Yourself: Creating and implementing a periodic table of the elements chemical escape room. Journal of Chemical Education. 97(1), 132-136. doi: 10.1021/acs.jchemed.9b00660
- חדר בריחה חינוכימי – עיתון על-כימיה גיליון 31
- כתבה בעל-כימיה – בגיליון הקרוב
- שיעור בכימיה: לנטרל "פצצה" ולברוח מהחדר
- חדרי הבריחה בכימיה בעיתון "המכון"