מכימיה לאקטיביזם חברתי: חינוך באמצעות הוראת הכימיה לקידום התנהגות אחראית של בני נוער במהלך מגפת הקורונה

צוות התוכנית: ד"ר שלי רפ, ד"ר דבורה מרצ'ק ופרופ' רון בלונדר

באמצעי התקשורת וברשויות מדווחים ללא הפסקה, על חשיבות עטית מסכות ותרומתן לבלימת התפשטות נגיף הקורונה. עם זאת,

חלק רחב מהציבור בישראל נוטה להתעלם מהמלצה זו. מה יכול לגרום לשינוי? האם ידע בלבד הינו מספיק על מנת לגרום לשינוי בהתנהגות?

במסגרת פרויקט זה אנו חוקרות את ההשערה כי שילוב ידע מתחום הכימיה ובריאות הציבור, יחד עם פעילות חינוכית של אקטיביזם חברתי, יכול להשפיע על מתבגרים מבחינת הידע, העמדות וההתנהגות בכל הנוגע לעטיית מסכות.

יחידת הלימוד שפותחה במסגרת הפרויקט מנסה לתת מענה לשאלות רבות כמו: מהו נגיף הקורונה? מהו מקדם ההדבקה וכיצד משתנה? האם מסכות באמת יכולות למנוע הדבקה? כיצד אדע איזו

על ידי הבנת מושגים מדעיים הקשורים למגפה ונמצאים על סדר היום התקשורתי ולמידת הכימיה שמאחורי המסכות (סדרי גודל, קבוצות פונקציונליות, קשרים בין מולקולריים, הידרופוביות/הידרופיליות). יחידה זו מתייחסת להיבטים קוגניטיביים, רגשיים וחברתיים של הנושא. בסיום היחידה התלמידים יעסקו בפעילויות חינוכיות שונות להטמעת הידע שרכשו דרך עשייה חברתית.

יחידת הוראה זו משלבת הקניית תוכן בהתחשבות באלמנטים אפקטיביים וחברתיים. גישה זו, יכולה להיות מותאמת לתכנים אחרים בכימיה ולתחומי דעת אחרים בהקשר לאתגרים חשובים אחרים לגביהם יש צורך להגיע לקהל רחב ולגרום לשינוי בהתנהגות.

 

המחקר מתקיים בתמיכת Miel de Botton