מטרת הלומדה: הבהרת מושגים הקשורים לקשרים כימיים, מבנה של חומרים
ותכונותיהם הנגזרות ממנו. מושם דגש על הקשר בין התכונות המאקרוסקופיות
והמבנה המיקרוסקופי של החומר.
אוכלוסיית היעד: תלמידי החטיבה העליונה הלומדים כימיה או ביולוגיה
כמקצוע ראשי, סטודנטים הנדרשים ללמוד את עקרונות הכימיה.
הסבר על הפעילות בלומדה
הסבר על הכפתורים והערכות
מדריך למורה
קובץ שאלות למורה
- הפעילות בלומדה
- אתר זה מכיל לומדה עוסקת ביחידת הלימוד מבנה וקישור. הלומדה מאפשרת לימוד פעיל, אינטראקטיבי ועצמאי. תפריט הלומדה מכיל:
- שאלות לפי נושאים
- בחלק זה תוכלו למצוא שאלות בנושאי מבנה וקישור: שאלות היכרות, חומרים יונים וחומרים מולקולריים.
מוצעות 28 שאלות שעל מנת לפתור אותן התלמיד צריך לבצע ניסויים וירטואליים (בנוסף לכך הלומד יכול ליזום ניסויים באופן עצמאי ללא קשר לשאלות). השאלות מחולקות לתת נושאים בסדר מומלץ ללימוד הנושא. השאלות הראשונות הן שאלות היכרות המציגות ללומד את מגוון החומרים השונים. השאלות בנושא חומרים יוניים מדגימות רישום נכון של ניסוי תגובה ומודלים מיקרוסקופיים של המוצק היוני. השאלות בנושא חומרים מולקולריים מחולקות לתת נושאים:הקשר הקוולנטי, כוחות ואן-דר-וולס, קשרי מימן והמסה. גם כאן השאלות מקיפות את מגוון התכונות האופייניות לחומרים מולקולריים, בלווי ניסוחי תגובה לתהליכים שונים. - לסיכום הנושא מוצעות מספר שאלות סיכום מעורבות מכל הפרק של מבנה וקישור. לסיום מוצגת טבלה מקיפה ובה סוגי החומרים השונים עם אנימציות רבות והסבר נוסף לכל סוג של חומר. בנוסף לכך, מוצעות שתי בעיות חקר הדורשות מהתלמיד להשתמש בניסויים מתאימים על מנת למצוא חומרים נעלמים
- מעבדה חוקרת
- קישור למעבדה הוירטואלית באופן בלתי תלוי בשאלות. במעבדה יש כפתור לבחירת חומר ושישה כפתורים לבחירת ערכת ניסוי: ערכה למדידת טמפרטורת התכה ורתיחה, ערכה למדידת מוליכות חשמלית במצב מוצק, ערכה למדידת מוליכות חשמלית במצב נוזל, ערכה למדידת מסיסות ומוליכות בתמיסה מימית, ערכה למדידת מסיסות ב- (ו)CC4 וערכה למדידת מוליכות בהקסאן.
על מנת לבצע ניסוי יש לבחור בחומר המבוקש ובערכה המתאימה.
מספר הערות על הערכה למדידת טמפרטורת התכה ורתיחה:
• המכשיר המופיע בערכה הוא מכשיר וירטואלי, אין במציאות מכשיר המסוגל למדוד טווח טמפרטורות רחב כל-כך כפי שמוצג במעבדה הוירטואלית.
• הטמפרטורה במכשיר מוצגת במעלות צלסיוס וניתן להעלות אותה על-ידי לחיצה על הסליידר הנמצא מתחת למכשיר. בנוסף לכך, ניתן להעלות ולהוריד את הטמפרטורה במעלה אחת ע"י לחיצה על המשולשים הקטנים האדום והכחול.בנוסף לכך על מנת לקפוץ לטמפרטורה מסוימת, ניתן להקליד את הטמפרטורה המבוקשת על המכשיר וללחוץ אנטר.
כאשר החומר נמצא בנקודת שינוי מצב צבירה, נסו להתבונן בשינוי המאקרוסקופי והמיקרוסקופי שהוא עובר.
• עבור כל חומר ישנה טמפרטורה מקסימלית לחימום ומינימלית לקירור, כדי לא לגלוש לטווח שאינו רלוונטי לניסוי.
• לעיתים גם מופיע כפתור צופה מולקולרי. לחיצה עליו מאפשרת התבוננות מיקרוסקופית במבנה החומר. יש לציין כמובן, שהתבוננות כזאת אינה אפשרית במציאות.
• טבלה מחזורית מציגה את הטבלה המחזורית עם מספרים אטומיים ומסות מולריות.
• מילון מושגים הגדרות של מושגים רבים.
• עזרה כפתור הפותח את דף העזרה הנוכחי. - מדריך למורה
- ניתן לגלוש וללמוד באתר זה במספר אופנים, לדוגמה:
• לימוד לינארי
הצגת נושא מבנה וקישור על פי הרצף המוצע בלומדה:
שאלות היכרות: היכרות עם סוגים שונים של חומרים.
חומרים יונים: המסה התכה, מוליכות, צפיפות מטען.
חומרים מולקולריים: הקשר קוולנטי, נוסחאות ייצוג אלקטרוניות, קוטביות, גאומטריה של מולקולות, קשרים קוולנטים, כוחות ואן דר ולס, קשרי מימן והמסה.
סיכום הנושא: עריכת טבלה מסכמת ובה סוגי החומרים השונים: יוני, מולקולרי, מתכתי ואטומרי.
• לימוד נקודתי
המורה בוחר שאלות מסויימות, תוך הדגשת ההיבט המיקרוסקופי, ההיבט המאקרוסקופי והשפה הכימית.
• פתיחה או סיכום
ניתן לפתוח את הנושא בשאלות 1 ו- 2 על מנת לעורר עניין ולפתח מוטיבציה. וניתן לסכם את הנושא בשאלות 25 – 28 ובשאלות המיני חקר. אחרי שתי שאלות הסיכום, קיימת טבלה מסכמת (הנקראת סיכום), הכוללת את כל נושאי מבנה וקישור תוך כדי הפניות מתאימות למודלים מיקרוסקופיים ולמילון המושגים
• לימוד או חקר המתבצע באופן אישי
ניתן להפנות את התלמידים ללימוד עצמאי בלומדה תוך הכוונתם בעזרת שאלות נוספות שכל מורה יכול לפתח על בסיס הניסויים הקיימים בלומדה. - קובץ שאלות למורה
- ניתן להוריד מהרשת קובץ all_questions.doc הכתוב ב-Word, המכיל את
כל התרגילים שבלומדה. מתוך all_questions.doc ניתן להכין קבצי עבודה
לתלמיד שיוכלו לעזור למורה לעקוב אחר פעילות התלמידים בלומדה.על מנת להוריד את קובץ התרגילים לחץ כאן.