סדנאות מקבילות | 14:15-12:45

קישור לכניסה לזום יישלח במייל לקראת מושב הסדנאות

"חנוך לנער על פי דרכו" – האם זה אפשרי בכיתת הכימיה?

שרה אקונס ואינאס עיסא, המחלקה להוראת המדעים, מכון ויצמן למדע

בסדנא זו המורים יחשפו למגוון משימות דיאגנוסטיות ולערכות הוראה מותאמות אישית לטיפול בתפיסות שגויות בכימיה בנושאים שונים בתוכנית הלימודים בקרב תלמידי תיכון. בסדנא נעסוק באבחון תפיסות שגויות באמצעות משימות דיאגנוסטיות ובפעילויות המוצעות לטיפול בתפיסות שגויות אלו. המורים יחשפו למאגרים של המשימות הדיאגנוסטיות ושל הערכות להוראה מותאמת אישית. המורים גם יתנסו בפעילויות השונות הכלולות בתוך ערכות ההוראה המותאמות אישית.

למי מיועדת הסדנא

  • למורים אשר לא מכירים את המשימות הדיאגנוסטיות, או הכירו ולא יישמו עדיין בתוך הכיתות או הכירו יישמו ורוצים עוד
  • למורים אשר לא נחשפו בעבר לערכות הוראה מותאמות אישית
  • למורים שנחשפו לערכות הוראה מותאמות אישית ספציפיות, ורוצים להיחשף לנוספות.

״בחזרה למעבדה הממוחשבת״ – כיוונים חדשים לחקר

ד"ר אורית הרשקוביץ, פרופ' שירלי אברג'יל וד"ר גבריאלה שוורץ, הפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה בטכניון

בסדנא זו יבוצעו וישודרו בזמן אמת מהמעבדה בטכניון, ניסויי חקר ממוחשבים חדשים עם מגוון חיישנים בנושאים שונים מתכנית הלימודים ובליווי דפי הנחייה מתאימים. המורים ידונו בהתאמת הניסויים לרמות חקר שונות וכן באתגרים וביתרונות של הניסוים הממוחשבים.

למי מיועדת הסדנא

  • מורים המלמדים את יחידת המעבדה. מומלץ במיוחד למורים שברשותם ערכות ממוחשבות לניסויים בבית הספר.

״כימיה משולבת אומנות״ - למתחילים

ד"ר דבורה (דידי) מרצ'ק, ראש המרכז הארצי למורים הכימיה, המחלקה להוראת המדעים, מכון ויצמן למדע

בסדנא זו המורים יכירו גישה יצירתית להוראת הכימיה אשר משלבת אומנות כחלק מחוויית למידה פעילה. המורים יתנסו בפעילויות שונות הקשורות ללמידה של תוכן עיוני ולמעבדת החקר.

למי מיועדת הסדנא

  • למורים אשר לא נחשפו בעבר לפעילויות מתוך ״כימיה משולבת אומנות״.

הבחינה המתוקשבת

ענת פלדנקרייז ועדינה שינפלד, מדריכות ארציות לכימיה

הבחינות המתוקשבות עתירות המדיה הן הפתח לעתיד של מערך הלמידה וההיבחנות. במהלך הסדנה נעסוק ביתרונות הבחינה המתוקשבת, נצפה בבחינות מתוקשבות עתירות מדיה שהתקיימו בעבר, נכיר את הפלטפורמה שבאמצעותה ניתן להכין בחינות בית ספריות, ונכיר ונתנסה בכלי ייחודי לכתיבת תשובות בכימיה (הסימולטור הכימי). בנוסף נתנסה בהכנת דף עבודה קצר לתרגול עם התלמידים לקראת למידה והיבחנות מתוקשבת.

למי מיועדת הסדנא

  • למורים אשר לא עברו את ההשתלמות של הבחינה המתוקשבת.

שילוב תוכנות ואפליקציות בהוראת הכימיה

ד"ר תמר טראובה, המחלקה לכימיה, אוניברסיטת בר אילן

כיום יש מס' גדול של תוכנות ואפליקציות בתחום הכימיה שניתן לשלבם כחלק מהוראת הכימיה. בסדנה זו המורים יחשפו לתוכנות ואפליקציות שונות וילמדו כיצד להשתמש בהם ולשלבם כחוויית לימוד דיגיטלית, אקטיבית ויצירתית במהלך לימוד הכימיה.

למי מיועדת הסדנא

  • למורים בעלי ידע בסיסי בשימוש במחשבים וסמארטפונים המעוניינים להרחיב את ארגז הכלים הדיגיטלי שלהם בהוראת הכימיה.

"כוחה של תמונה טובה" - חוויה אותנטית עם מיקרוסקופ אלקטרונים סורק

פרופ׳ רון בלונדר ואלה יונאי, המחלקה להוראת המדעים, מכון ויצמן למדע

בסדנא נציג את מיקרוסקופ האלקטרונים הסורק ככלי למחקר מדעי ואת הפוטנציאל שלו בתחום החינוך בחיבור למדע אותנטי. הסדנא כוללת הפעלה מעשית מרחוק של מיקרוסקופ אלקטרונים סורק. אין צורך בהורדת תוכנה כלשהי. מומלץ להתחבר ממחשב עם חיבור אינטרנט קווי (לא חובה).

למי מיועדת הסדנא

  • למורי הכימיה אשר מתעניינים במדע עכשווי ומעריכים את האסתטיקה והיופי של המדע. יתרון מסוים יהיה למורים שמכירים את תחום המיקרוסקופיה.

התלקיט הדיגיטלי בפטל

רחל בוכריס וד"ר שרון גלר, צוות פטל כימיה, המחלקה להוראת המדעים, מכון ויצמן למדע

בסדנא זו מורים יכירו את הכלי "מטלה" בפטל, המאפשר ליצור תלקיט דיגיטלי ע"י מחוונים המותאמים לדרישות המעבדות ברמות שונות.

למי מיועדת הסדנא

  • למורים פעילים בפטל המעוניינים להכיר ולהתנסות בעבודה עם מטלות, מחוונים והכנת תלקיט דיגיטלי עם תלמידיהם.
    הערה: סדנא זו אינה מיועדת להכשיר מורים בשימוש בפטל.

"כימיה לעניין" - קורס דיגיטלי ללימודי כימיה בקמפוס IL

רים סאבא, ניהאל נאסר ואורית וינשטוק, מדריכות ארציות

הסדנא תעסוק בקורס "כימיה לעניין" – קורס המיועד לתלמידים המעוניינים ללמוד 5 יח"ל כימיה. במסגרת הסדנא יחשפו המורים לדוגמאות של תכנים מהקורס, לאפשרויות הלמידה והתשאול המאפיינות את סביבת הלמידה. יתנסו בפעילויות לדוגמה ויוכלו להתרשם מהמגוון הגדול של הפעילויות ומאופני ההמחשה של התכנים בכל רמות ההבנה בכימיה. בנוסף, יוצגו בפניהם אפשרויות להערכת התלמידים במסגרת הקורס.

למי מיועדת הסדנא

  • מורים המעוניינים להכיר את קורס "כימיה לעניין" ולהיחשף להוראת כימיה באמצעות מערכת קמפוס IL.