חיפוש משאבים

ליבאתיקה – דילמות ביואתיות בנושאי ליבה: בדיקות גנטיות – הצגת הדילמה, הרחבה וסיכום, בתוספת טבלת טיעונים שונים ומידע לגבי המציאות נכון ל-2010

המצגת עוסקת בשאלה האתית הבאה: "האם המדינה יכולה לחייב בני זוג לעשות בדיקה גנטית כדי ללדת ילד בריא?". מוצגים טיעונים שונים בעד ונגד סוגיה זו ובהיבט החוקי, מוסרי, אבולוציוני, כלכלי, משפטי, פסיכולוגי והלכתי. כמו כן, מוצג המצב בעולם ובארץ בנושא זה. מוצג גם מידע לגבי כיצד ניתן לבצע בדיקות גנטיות היום. המצגת כוללת גם תרשים זרימה המציג מודל כללי לטיפול בדילמה ביואתית. הדילמה מוצעת כמלווה לנושא: התא. מוצגות גם שתי שאלות מבחינות בגרות הקשורות לנושא בדיקות גנטיות.

בדיקות גנטיות-ליבאתיקה-דילמות ביואתיות בנושאי ליבה: רקע ביולוגי לדילמה בדיקות גנטיות

המצגת עוסקת בדילמה ביואתית של בדיקת הימצאות מחלות גנטיות בזוג העומד להביא ילדים לעולם. כמו כן, במצגת יש מידע על הרקע של הטכנולוגיה החדשה שבעקבותיה עולה הדילמה הביואתית, אופן הבדיקה ושיטות לזיהוי נשאות, וכן, מידע על מחלת הטיי-זקס.

בדיקות גנטיות-ליבאתיקה-דילמות ביואתיות בנושאי ליבה: מצגת גירויים לדילמה

מוצג אוסף קטעי עיתונות ומכתבים על משפחות החולות במחלות גנטיות שונות: 1) סיפורם של גבריאל ורבקה הולצברג שנרצחו בפיגוע במומבאי. שניים מבניהם נפטרו ממחלה גנטית. 2) סיפורם של משפחת מעיין אשר בנם הבכור נפטר ממחלה גנטית אשר שני ההורים נשאים שלה: PFIC-MDR3, מחלת כבד כרונית. בן נוסף שלהם חולה באותה מחלה וכעת הם מחפשים השתלת כבד. 3) משפחה מאופקים אשר מוכרת ומטופלת במחלקת הרווחה. המשפחה מונה שני הורים וארבעה ילדים כאשר לכולם יש בעיות רפואיות מורכבות ביותר, קשיים תפקודיים ובעיות כלכליות. אם המשפחה והבת יהודית, חולות באותה מחלה גנטית-מחלת N.F.

יעוץ גנטי: סיפורה של משפחה שנגלתה בה המחלה הגנטית A.L.D

במצגת מתוארת משפחה שנתגלתה בה המחלה הגנטית ALD, מחלה גנטית שפוגעת בבלוטת האדרנל ובחומר הלבן של מערכת העצבים. כמו כן יש מידע על האפידמיולוגיה של המחלה, על הגנטיקה שלה, תיאור ביטוי המחלה,הסבר על כיצד מאבחנים את הגן הפגום, וכן הסבר על הביוכימיה של המחלה.

שומנים

המצגת עוסקת בשומנים וכוללת את הנושאים הבאים: מיפוי הנושאים המתאימים בתוכנית הלימודים במבנית טעם של כימיה בפרק שומנים; מטרת הפעילות ההוראתית; מיפוי ידע מוקדם הנדרש לתלמידים; מאמר-שומנים, אנורקסיה ומה שביניהם; פעילויות לתלמידים: שאלות על המאמר, פעילות בסופרמקט וכתיבת עלון הסברה בנושא שומנים; מחוון למורים: הערכה לפעילויות.

ליבאתיקה: דילמות ביואתיות בנושאי ליבה בביולוגיה – מודל מוצע לעבודה בכיתה לחטיבה העליונה

תכנית הלימודים בביולוגיה לחטיבה העליונה מכוונת לעיסוק בסוגיות ביואתיות. הדגש של שילוב נושאים ביואתיים במהלך הלימוד מופיע הן בנושא הליבה והן בנושאי הבחירה. אך מחסור בחומרי למידה הוראה והערכה מקשים על המורים להביא נושאים אלו לכיתה. מטרתה של חוברת זו היא לאפשר למורים לשלב ולממש את המוצהר בתכנית הלימודים באמצעות חומרי למידה מובנים בנושא ביואתיקה. חוברת זו מתמקדת בשלוש דילמות שכל אחת מהן מקושרת לאחד מנושאי הליבה בביולוגיה: בדיקות גנטיות, מחלת הסוכרת והתחממות כדור הארץ. בחוברת ניתן רקע על כל אחת מהדילמות, נקשר לנושאי הליבה ונציע דרך להוראה בכיתה. הפעילות המוצעת מיועדת לכלל התלמידים הלומדים במגמת ביולוגיה.

מחלת ALD – הפן האנושי של מחלה גנטית: סיפור אמיתי ומקוצר לרווחת מספרי הסיפורים

הפריט מציג סיפור חיים של משפחה הנושאת את מחלת ה-ALD, מחלה תורשתית האחוזה בכרומוזום X, שבה נפגע המיאלין העוטף את תאי העצב במוח. כמו כן, הפריט כולל תרגיל ופתרונו: על התלמיד לצייר את השושלת של המשפחה ולענות על שאלות נלוות. בפריט יש הצעה לצפות בסרט "השמן של לורנצו" ואחר כך לעשות את הפעילות הלימודית המוצעת בעלון מורי הביולוגיה 163 לסיכום הנושא.

עיבוד של רעיון ההומיאוסטזיס באמצעות יצירת סרטונים

בעבודה זו הוצג מושג ההומיאוסטזיס באמצעות שיטת הוראה דיאלוגית. נבדקו שלוש שאלות מחקר: השפעת למידה על ידי סרטונים על למידה משמעותית של המושג, השפעת צפיה בסרטונים שהוכנו על ידי תלמידים על עמיתיהם (הערכת עמיתים), הקשר של תלות הלמידה בפעילות תוך כדי התהליך.

רלוונטיות כעקרון מנחה בגישה הקונסטרוקטיביסטית לשיפור למידה משמעותית של רעיון ההומיאוסטאזיס

בעבודת המחקר נבחן הקשר בין רלוונטיות הנושא הנלמד ללומד לבין למידה משמעותית של הנושא. הודגשה נחיצות יצירת הרלוונטיות והעניין לשם שיפור הלמידה המשמעותית ולתחושת שייכות של הלומד לתכנית הלימודים. רלוונטיות ללומד משפרת את האקלים הלימודי בכיתה, מגבירה מוטיבציה ומעודדת מעורבות.
Page 41 of 60 «...1020303940414243...»