אודות פטל ביולוגיה

סביבת PeTeL ביולוגיה בזמן הקורונה

עם סגירת בתי הספר, פעלה קבוצת הוראת הביולוגיה במכון ויצמן לפתיחת קורס ייחודי המיועד למורי ביולוגיה בתיכון ותלמידיהם, בסביבת פטל (PeTeL – Personalized Teaching and Learning Center) בשם "לומדים ביולוגיה בזמן קורונה".

הקורס כולל מבחר פעילויות אינטראקטיביות בנושאי הליבה, מעבדות יבשות ופעילויות חקר (פעילויות לדוגמה: מעבדה אינטראקטיבית בהשפעת זיהום אור על צבי ים, פעילות על חשיבות בדיקת שתן, אבולוציה של אנזים הלקטאז, פעילות חקר במאגר נתוני ציפורים והתפתחות עמידות לאנטיביוטיקה בחיידקים).   

פתיחת הקורס עוררה התעניינות רבה, ו-80 מורי ביולוגיה נרשמו להצטרפות לסביבה. בימים אלה, המורים מכניסים את תלמידיהם לקבוצות הלימוד ומקבלים מאיתנו תמיכה אינטנסיבית סינכרונית (במפגשי ZOOM  ) וא-סינכרונית, באמצעות פורומים יעודיים. 

סביבת פטל ביולוגיה מאפשרת למורים לעקוב אחרי ההתקדמות תלמידיהם מרחוק, לראות היכן הם מתקשים ולהציע פעילויות המתאימות לכיתתם. מורים המשתתפים בהשתלמות שנתית, יכולים גם לערוך, ליצור ולשתף תכנים בקהילת מורי פטל.

אודות פטל ביולוגיה​

פטל ביולוגיה היא סביבה המותאמת ללימודי הביולוגיה בתיכון. הסביבה פותחה במטרה להנגיש למורים כלים להוראת הביולוגיה בגישה של הוראה ולמידה מותאמות אישית. סביבת פטל מספקת פלטפורמה המאפשרת לתלמידים לבצע אנליזה של נתונים אותנטיים, לתרגל מיומנויות חקר ומעבדות וירטואליות. עבור המורים, מאפשרת פטל ביולוגיה להתעדכן בזמן אמת במצב התלמידים, לשתף פעילויות עם מורים עמיתים ולערוך פעילויות קיימות בקלות ובמהירות.

במסגרת קבוצת הביולוגיה במחלקה להוראת המדעים במכון ויצמן למדע, פותחו מאגרים ייחודיים של שאלות ומשימות דיאגנוסטיות לאבחון מצב הידע של התלמיד והצעות למהלכי הוראה המותאמים למידע שנאסף.

התכנים בסביבה מתבססים על שני מקורות עיקריים: חומרים קיימים שפותחו בעבר ע"י מורים, קהילות ומרכזי המורים; וכן פיתוח של חומרים עדכניים ע"י מורים נחשונים ובמסגרת תוכניות להתפתחות מקצועית של מורים, שפותחו כדי להכשיר אותם להשתמש במאגרים האלה ולשלבם במהלכי ההוראה שלהם.

הסביבה מונגשת ללא עלות ומחברת באופן ישיר בין מורי הביולוגיה בארץ בסביבת תוכן שיתופית אחת. הסביבה האישית של כל מורה מאפשרת לנהל את רצף ההוראה הכיתתי ומשקפת למורה בזמן אמת את מצבם של הלומדים בכיתה במהלך ההוראה מבחינת הבנה, תפקוד והצלחה במטלות, ובכך תומכת במורה בהוראה ולמידה מותאמות אישית.

בשנת הלימודים תש"ף, סביבת פטל ביולוגיה מופעלת ע"י צוות מצומצם של מורים נבחרים, שמתנסים בשימוש בסביבה ובודקים את יעילותה בכיתתם. אנו שואפים להרחיב את מעגל המורים המפעילים מידי שנה בשיטת ה"מניפה" כאשר המורים המנוסים יעזרו לחנוך את המורים החדשים.

0
0

ליצירת קשר בדוא"ל או בטלפון עם ראש סביבת ביולוגיה כרמל בר

השתלמויות ומפגשים

15-16/12/20

ימי העיון מיועדים למורי הביולוגיה המלמדים
בחטיבה העליונה

יום העיון יכלול חשיפה למיזם פט"ל, היכרות עם תכניות והאפשרויות שהוא מציע ותרגול ביצירת יחידה תוך בחירת פעילויות קיימות וביצירת פעילויות. מספר המשתתפים מוגבל. מורים שישתתפו בימי העיון יוכלו להשתמש בסביבת פט"ל.

מורים מספרים

חידושים

השאלות הדיאגנוסטיות הפכו למסתעפות!

לאור הבקשות הרבות שקיבלנו ממורים המרנו את כל השאלות הדיאגנוסטיות במאגר המשותף לשאלות מסתעפות. לפי בחירת התלמיד בשאלת רב ברירה הראשונה הוא מופנה בהמשך לשאלת נימוק שונה...

מנגנון הביקורות עלה לאוויר!

לאור הבקשות הרבות שקיבלנו ממורים המרנו את כל השאלות הדיאגנוסטיות במאגר המשותף לשאלות מסתעפות. לפי בחירת התלמיד בשאלת רב ברירה הראשונה הוא מופנה בהמשך לשאלת נימוק שונה...

הודעה על חידוש ממש מעניין

לאור הבקשות הרבות שקיבלנו ממורים המרנו את כל השאלות הדיאגנוסטיות במאגר המשותף לשאלות מסתעפות. לפי בחירת התלמיד בשאלת רב ברירה הראשונה הוא מופנה בהמשך לשאלת נימוק שונה...

© כל הזכויות שמורות למחלקה להוראת המדעים, מכון ויצמן למדע

השארת פרטים