חקר פיתוח מקצועי והכשרה של מורי המתמטיקה (ICMI Study 15)

צוות מוביל

  • פרופ׳ דבורה לוונברג בול, אוניברסיטת מישיגן, ארה"ב
  • פרופ' רוחמה אבן, מכון ויצמן למדע, ישראל

חברי הפרויקט

חברי הוועדה הבינלאומית:

  • פרופ׳ ג'ו בואלר, אוניברסיטת סטנפורד, ארה"ב
  • פרופ׳ כריס ברין, אוניברסיטת קייפטאון, דרום אפריקה
  • פרופ׳ פרדריק גורדו, אוניברסיטת לאוול, קנדה
  • פרופ׳ מריה ואן דן היובל-פנהאוזן, אוניברסיטת אוטרכט, הולנד
  • פרופ׳ ברברה יאבורסקי, אוניברסיטת אגדר, נורבגיה
  • פרופ׳ גילה לדר, אוניברסיטת לה טרוב, אוסטרליה
  • פרופ׳ שיקי לי, אוניברסיטת מזרח סין, סין
  • פרופ׳ רומולו לינס, אוניברסיטת מדינת סאו פאולו בריו קלארו, ברזיל
  • פרופ׳ ז'ואאו פיליפה מאטוס, אוניברסיטת ליסבון, פורטוגל
  • פרופ׳ ירמילה נובוטנה, אוניברסיטת קרל, צ'כיה
  • פרופ׳ אלין רוברט, IUFM של ורסאי, צרפת

תקציר

מטרת מחקר זה, שהוזמן על ידי הוועד המנהל של הוועדה הבינלאומית להוראת מתמטיקה (International Commission on Mathematical Instruction – ICMI) ), היתה לחקור פרקטיקות ותוכניות הכשרה ופיתוח מקצועי של מורים למתמטיקה במדינות שונות, ולתרום לשיח בינלאומי בנושא זה. במחקר השתתפו 147 חוקרות וחוקרים מ-35 מדינות. תוצאות ותוצרי המחקר התפרסמו בספר ( Even & Ball, 2009) שכולל שני חלקים עיקריים: (א) הכשרה ראשונית ופיתוח מקצועי של מורים מתחילים למתמטיקה, ו- (ב) למידה בתוך הפרקטיקה וממנה. חלק נוסף בספר מציג את השקפותיהם של חוקרים מובילים בתחום בנוגע לבעיות מרכזיות של פרקטיקה ומדיניות. לבסוף, מוצעות שלוש בעיות עיקריות בהן מומלץ לקהילה הבינלאומית של חוקרות וחוקרים בחינוך מתמטי להשקיע את מירב המאמצים: (1) מיקוד הכשרת המורים בפרקטיקה, (2) זיהוי, הכשרה ופיתוח של מורי מורים, (3) פיתוח דרכי הערכה תקפות ומהימנות של למידת מורים.

לקריאה נוספת:

ליצירת קשר